Forskaren om regeringens språkpolitik: ”Man tar sig för pannan”.
Den nya regeringen vill utreda modersmålsundervisningen – för att den inte negativt ska påverka elevernas kunskapsutveckling i svenska. Den motiveringen får språkforskaren Linus Salö att rynka pannan.
Enligt Tidöavtalet vill den nya regeringen tillsätta en utredning om modersmålsundervisningen. Det för att den ”inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”.
Språkforskaren Linus Salö, docent i tvåspråkighet vid Stockholms universitet, ser här resterna av den gamla teorin om halvspråkighet som forskare kritiserade redan på 1970-talet.
Det här begreppet kommer från en tid då man trodde det fanns skadliga former av tvåspråkighet. Det är ett dåligt och ovetenskapligt begrepp, säger han.
Begreppet handlar om en föreställning om att flerspråkiga barn inte lär sig något språk ordentligt. Och är en del av orsakerna till att många aldrig fick lära sig samiska eller meänkieli.
Man har talat om att människor är halvspråkiga. Den föreställningen blev rent skadlig för många, eftersom den skapat ett stigma kring språk som har gått i arv.
Sedan 1970-talet ser vetenskapen begreppet halvspråkighet som något ovetenskapligt och helt felaktigt, enligt Salö. Tvärtom finns det forskning som visar att eleven gynnas av att få lära sig sitt modersmål. Han noterar att den nya regeringen fortfarande lever kvar med den gamla föreställningen.
Det skulle tyda på att man fortfarande tror att inlärningen av ett språk är skadligt för ett annat och det är ju en så kolossalt daterad uppfattning att vi i princip står kvar på ruta ett. SVT Sápmi har sökt skolministern som inte har återkommit.
Jag vet INTE 🤷♀️ men vad jag tror mig se så har barn som växer upp i tvåspråkiga familjer i min närhet bara fördelar… att prata engelska, spanska eller tyska hemma är absolut ingen nackdel och att hindra samiska barn lära sig det samiska språket är en tillbakagång till forntiden, det är kanske snart så att den nya regeringen vill att det ska utföras kroppsmätningar och göras intelligenttest på norrlänningar?
Personligen tänker jag att språkkunskaper alltid är en tillgång och något man ska värna om. Som lärare har jag tyvärr dock sett att många elever med invandrarbakgrund inte blir så vassa i något av språken. Nu kan man inte generalisera utifrån det för det finns många faktorer som spelar in. Själv skulle jag önska att det fanns ett enkelt svar.
SvaraRaderaKram