lördag 29 juli 2023

Hoppa på tåget 🚂

 SISTA LÖRDAGEN I JULI 

Då var det dags att skynda sig till tågstationen och Hoppa på tåget 🚂 tillsammans med Tova & Karin, med på tåget förutom ett gäng glada bloggare från Blogglandia finns det Vatten, vatten, tåget är fullt av vatten 💦 

Robert Broberg sjöng:

Vatten, stan är full av vatten
Vatten, och bakom ratten
Kan man sitta på en liten kutter
Mellan kanaler och holmar
Där har jag mina rutter
Där djurgårdsfärjan bolmar
Från Haga till Lidingöbro
Kan man paddla, segla, surfa, gå.. eller ro!


Här har det regnat och det blev rejäla vattenpölar 



Turbin till vattenkraftverk 


Ångermanälven är en av de norrländska älvarna som är utbyggda med kraftverk på flertalet ställen.
Vattenkraft.

Om man ramlar i vattnet kan man behöva hjälp



Jo yes jag erkänner jag svamlar hej vilt 😅


Jag är ju lättroad ☺️ så jag tycker det är kul att jag fortfarande trots vi nu är på semester och bor i husvagnen så har jag ångermanälven som ständig närvarande vatten.

Dock finns det annat vatten än vattnet i Ångermanälven 😜

När vi flyttade in i vårt hus på berget så hade vi inte en tanke på det där med vatten, vi var båda två vana att det kom vatten när vi skruvade på kranen och att det var en självklarhet.

Vårt hus där inne i skogen var icke kopplat till det kommunala vattennätet utan vi hade egen brunn… med åren blev vi varse att vatten tog slut fram på vårvintern, typ slutet av mars så blev vattentillgång nästan obefintlig.

Det funkade ju ”så där” 🙄 när det vanligtvis var bara jag & J, även om Js dotter/min bonusdotter var hos oss under helger och lov så bodde hon mestadels hos sin mor och vi hade väl inte så stora bekymmer med vattentillgången…

Men när Elin föddes och vi hade en bebis, ett småbarn som behövdes rengöras 😅 det behövdes tvätta kläder och hämtas vatten, då började det kännas jobbigare, att köra ner till mina föräldrar för att tvätta, duscha och bada Elin var och varannan dag började kännas som ett problem…

Så när Elin var omkring 3 så kopplade vi in oss på det kommunala vattennätet - det kostade pengar, vi fick så klart bekosta all grävning och rördragning hemifrån till den närmaste befintliga kommunala vattenledningen, men nu har vi vatten året om 👍 så jo yes den förmögenheten var det värt att betala.



3 kommentarer:

  1. ha ha - livsamtören är jag gamla bloggadresser lever loppan med mig tydligen.. 😀

    SvaraRadera
  2. Trist med extra utgifter, men jag tror o hoppas att er anslutning till kommunala vattnet betalar sig i högre fastighetsvärde. Fint fångade små sjöar, jag menar vattenpölar, attans vad kul det skulle vara för ungarna att plaska där. Ja då är det bara att börja knåpa ihop ett broderi till nästa vecka. Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  3. Ja, så är det. Man (läs jag) skruvar på vattenkranarna och utgår iskallt ifrån att det kommer vatten. Precis som ni gjorde då när Elin var tre år gammal.
    Det är sånt man tar gör givet - att vatten finns i huset man köpt.
    Kan jämföra anslutningen till kommunens vattennät med anslutning till fiber och bredband när man bor som ni gör. Gissar att kostnaderna var ungefär desamma...

    Ett perfekt bidrag till temat vatten:-)

    SvaraRadera

Snön faller 23 april

 Jag sitter och slötittar påTrädgårdstider på SVT samtidigt som jag kollar bloggar 😊 Måste bara dela med mig av dagens bilder 😜 Snön falle...