söndag 12 november 2023

Skyltsöndag med BP

 Fortsättning på bilder från Universitets Sjukhuset i Umeå


När jag gick in genom Södra entrén så gick jag förbi denna väggmålning



eller egentligen är det väl en väggtavla modell högre


Utanför sjukhuset nån slags installation på räcket mot bussfilen,
riktigt vad det ska föreställa är jag ovetande om


Nu vet jag vad konstverket vid busshållplatsen ska föreställa;

Busshållplatsen utanför Norrlands universitetssjukhus är sedan 2012 smyckat med ett verk i plåt av Eva Marklund som i siluettens form avbildar snöformationer på några av världens högsta berg samt Sveriges högsta berg Kebnekaise. Det 150 meter långa konstverket avbildar:

• Puncak Jaya, Oceanien, 4 884 m ö.h.
• Mount McKinley, Nordamerika, 6 194 m ö.h.
• Kilimanjaro, Afrika, 5 892 m ö h
• Mount Everest, Asien, 8 848 m ö.h.
• Elbrus, Europa, 5 642 m ö.h.
• Kebnekaise, Sverige, 2 102 m ö.h.
• Vinson Massif, Antarktis, 4 892 m ö.h. 
• Aconcagua, Sydamerika, 6 962 m ö.h.

4 kommentarer:

  1. Snyggt skyltat! Den där sista bilden med installationen? Jaa, det ser ut som snö, tycker jag. Men kanske är det fritt att tänka sitt eget.
    Söndagkram!

    SvaraRadera
  2. Ska inte vara elak nu, men konstverket ser ut som handdukar spridda över en osynlig häck. Nej, den utsmyckningen är inte i min smak, men tanken var god som man säger.

    Däremot gillar jag den avlånga målningen. Inte bara för det udda formatet utan för innehållet också. Smart med den samiska flaggan som färgklick!
    Och den södra entrén kan man då verkligen inte missa.
    Tusen tack för länken och Skyltsöndag #2:-)

    SvaraRadera
  3. Tavlan är jättefin ... gillar den skarpt! Däremot är jag inte så förtjust i konstverket på staketet. I mina ögon ser det ut som trasig plast ... men texten med höjdmetrarna var intressant!
    Önskar dig en fin måndag!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag förstod att det var snövidder, men så häftigt att det var de högsta bergen! Jag gillade tavlan med trädet, flickan och draken! Helt min stil på konst, lätt att förstå och estetiskt tilltalande samt lite udda motiv! Kram

    SvaraRadera