måndag 17 juni 2024

”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen…”

 Hur den första veckan med kostomläggning har gått… kanske borde jag ha väntat tills idag med tanke på skolavslutning och studentmottagning i tisdags som tog rejält med energi och jo yes jag har varit avslagen sedan dess 😴 💤 men gjort är gjort och svårt att göra på nått annat vis när det redan är gjort.

Eftersom jag vanligtvis brukar tanka flytande energi = coca cola eller portello, för att fortsätta orka leva - inget jag bara säger utan det är på riktigt 😶 när jag är trött och energin tryter så hjälper nån deciliter flytande energi (socker) och jag klarar en stund till. 

Innan någon dömer mig skulle jag vilja säga att när Du varit trött, vansinnigt trött 😴 💤 och i princip inte klarat av att leva så var så god och kasta första stenen.

Sjukvården, den Vita rocken, förstod inte varför jag behövde snabb energi… hon gav mig rådet att testa äppelcidervinäger i ett glas vatten - som om det skulle funka när jag mår kräkilla och knappt klarar av att formulera ord.

När hjärntröttheten slår till och jag tappar allt. Ett exempel:

 Jag säger en noshörning 🦏 Elin säger: Vadå finns inte nån sån… Jag svarar: En häst med en pinne i huvudet, då säger Elin: En enhörning 🦄 Jag: Yes det var det jag menade.

Vid sånna här tillfällen hjälper flytande energi, samma lika när jag absolut måste utföra vissa aktiviteter trots att jag är trött, vansinnigt trött och knappt klarar av att formulera begripliga meningar eller orkar tänka och än mindre förflytta mig. 

Flytande energi ger mig lite bränsle och jag orkar en stund till, men vad hjälper äppelcidervinäger till?

Nåväl jag har klarat veckan ÄVEN om jag TROR att sockerbristen gjort att jag fortfarande inte har återhämtat mig. Jag har inte helt dragit ner på mitt flytande socker, men jag har minskat ner till ungefär hälften.

Jag har dragit ner på min sorts snabbmat ☺️nämligen mackor och har valt ägg + inlagd sill när jag äter dagens första måltid vid 12.30/13.00 och jag har inte varit hungrig eller känt att jag behövde äta mer.

Jag har inte gått all in och satsat på någon speciell diet, även om Vita rocken ordinerade paleo, så har jag kört nån hemsnickrad version. Jag är inte helt bekväm med en viss sorts kost med godkända och förbjudna ingredienser. Antagligen skulle jag kunna påstå att det är en mix av medelhavskost och LCHF.

Det har varit en helt okey vecka, om jag nu kan säga så om en vecka då jag sovit mer, varit trött och har haft energibrist, en vecka då jag inte orkat med mer än det jag absolut måste.

Min kropp värker oavbrutet och jag har huvudvärk, i vanliga fall skulle jag ta ett glas Cola och Citodon + Alvedon och då känna mig om inte bra så i alla fall bättre.

Nu blir det lite mer trixande i och med att Elin kommit hem och hon äter inte vad som helst ☺️ selektiv matstörning är vår egen diagnos. Men jag tror inte att hon kommer att svälta ihjäl… Elin kommer troligtvis överleva sommarlovet.

Om hon inte vill äta det som vi äter får vi komma på en backup plan och se till att ha något i kyl & frys som hon kan äta.

7 kommentarer:

  1. Usch så besvärligt du har det, det är lätt för kostrådgivare och andra att föreslå olika saker, men sen är vi ju individer som reagerar olika på alla sätt och vis. Tycker det låter väldigt klokt som du gör, river inte ner hela din tillvaro utan tar ett steg i taget och ser hur kroppen och inte minst knoppen reagerar. De förändringar du gör måste gå att genomföra utan alltför stora uppoffringar. Mår man redan dåligt så fixar man ju inte fler stötestenar. Håller tummarna att det ska gå åt rätt håll med förnuftiga val! Kram

    SvaraRadera
  2. Det här handlar ju om en ändrad livsstil och vi vet alla att Rom inte byggdes över en natt. Förändringar över tid behöver just tid så här kastas inte en enda sten. Däremot undrar jag hur läkaren tänkte kring vinägern. Vinäger är tämligen surt och att det skulle hjälpa vid illamående tycker jag låter långsökt. Cola är ju helt klart uppiggande så visst reagerar kroppen när man plötsligt tar bort vissa produkter. En del menar att det blir lite som abstinensbesvär och det kan kanske ligga något i det.
    Elin lär knappast svält ihjäl bara för att du ändrar kosten. Vem vet, det kanske till och med blir mat som faktiskt passar henne. Om inte så är det ju lätt att han någon backup i frysen. Håller en tumme för att du hittar rätt i denna snåriga djungel!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Alltså den där vita rocken........ Äppelcidervinäger i ett glas - blä, jag hade en jobbarkompis som fick eksem i hårbotten då hon körde det som dietdricka. Jag tänker inte kasta någon sten - bra jobbat Åsa! Smart att dra ner till hälften! Elin är stor nog att fixa mat både till sig och er som ni alla kan äta. Det kommer att gå bra, nu är du på gång härligt!! Kram

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat, Åsa! Här kastas ingen sten heller. Du fixar det på sikt!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. men alltså äshh ja vinäger usch avskyr Tar med cola eller tom energi dryck för att orka o de har blivit vanligare med dagarna . Det är maken ... ja gråter o inget hjälper han vill inget göra om det inte blir den op som innebär typ tvätta levern o sätta in igen . har har dåliga värden o ja ska se va de säger i morg men enligt en läkare här för de nog den inte för värdena Jag vill inte min man ska dö ... orkar inte migrän ledsen hela dagen .... igen

    SvaraRadera
  6. min domän namn har slutat o det får inte o se min blogg blir tokig för det men inte orkat ta tag i det

    SvaraRadera
  7. Bra gjort säger jag. Att förändra kost och livsstil är långtifrån en lätt match och jag upplever att du gör det bra. Sakta åt rätt håll,...Jag har för mig att äppelcidervinäger är basisk precis som citronen är, jag kan ha fel men jag förstår inte tanken bakom som vitrocken har. Energi behöver du, snabb energi och något annat bättre alternativ måste det ju finnas. Håll ut Åsa, du klarar det, steg för steg och här kastas ingen som helst sten, utan rosor får du istället.

    SvaraRadera