lördag 8 juni 2024

Hoppa på tåget 🚂

 Då var det dags för Hoppa på tåget 🚂 med Åke från Nacka Klyktattarland

Ordet är FLAGGA



USAs flagga 🇺🇸 är välrepresenterad 😄


 ⬆️ Den samiska flaggan ⬇️



Åsele kommuns flagga & Norrlands flagga 

Ordet flagga kan betyda:

Hissa flaggan - visa glädje eller sorg med flaggning

Flagga upp - visa upp offentligt 

Flagga ur - låta fartyg segla ut under bekvämlighetsflagg

Sluta med FLAGGAN i topp 

Under falsk FLAGG 

I arkivet finns det olika flaggor:




Eftersom man kan flagga med att visa upp något offentligt så flaggar jag med min plantering 🤪




I denna pallkrage har NÅGOT grönt kommit upp 😅 förutom jordgubbsplant som jag känner igen SÅ KAN det vara stockrosor (jag fick frön från Mitt Skogsliden i höstas) och MÖJLIGEN är det krokus❓(jag köpte nån sorts vårlök‼️ i höstas och kanske är det krokus… vem vet, inte jag)

Men jag funderar på att peta ner något som redan växer och verkar leva ihop med detta… det känns ju bra tomt 😶 

8 kommentarer:

  1. Jo, jordgubbar och lökväxter, krokus och kanske någon annan lök också - men det vet i sjutton om jag ser några Stockrosplantor..... Många olika sorters flaggor hos dig - snyggt jobbat! Ha en fin eftermiddag, här regnar det lite smått, det kanske kan bli lite städat inne nu- har ju varit ute hela majmånad då solen sken - prioriterade helt bort städet inne. Tack för länken=) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så Du tror inte de där små tussarna längst bak i bild är stockrosor?

      Radera
  2. Hahaha! Du kanske har lika gröna fingrar (NPT) som jag - :-)))))

    SvaraRadera
  3. Nu var det flaggning på mkt hög nivå :) Klart du ska flagga för din plantering också och flagg pinnarna är väl bra när snön ska skottas bort också :) Samiska flaggan så fint :) Trevligt att du deltar och tack för den utomordentliga länken.

    SvaraRadera
  4. Älskar den samiska flaggan, förutom att den är snygg så står den ju för någonting mycket viktigt i vårt land....synd bara att själva samerna inte får den uppmärksamhet å respekt de förtjänar!

    SvaraRadera
  5. Flagga ur hade jag inte hört talas om förut, däremot vet jag att vissa seglar under bekvämlighetsflagg. Prideflaggan är så snygg tycker jag, den visar på mångfald och glädje . Den samiska flaggan gillar jag också men har inte lika lätt att associera landskapet uppe i norr med alla starka färger i flaggan. Fint urval har du hittat! Ha en skön söndag

    SvaraRadera
  6. Här var det gott om flaggor och varierade sådana. En tydlig förklaring till ordet också. Dessutom fick du flaggat upp för din odling :D

    Kram

    SvaraRadera
  7. Många fina flaggor hos dig ... och härligt att det gror i pallkragen.
    Kram

    SvaraRadera