fredag 7 juni 2024

Gåre bra eller gåre som vanligt

 En livsnödvändig förändring 

Fortsättning på gårdagens blogginlägg… att förändra livet är inte det mest enkla och eftersom det ska vara en hållbar förändring så är det inte bara att ”hoppa i väg” och tänka jag prövar, gåre så gåre och om inte så 😝

Nej det gäller att hitta en början, hitta fram till start 🏁 något som känns möjlig och sedan liksom följa tråden ➡️ och det ska som sagt inte bara vara en Quick fix‼️det ska vara hållbart längre än tre månader.

Allt handlar om att göra precis som när man äter en elefant 🐘 man tar en tugga i taget och låter det ta den tid det tar.

Det gäller att hitta en livsstil som funkar.

Ett liv i balans ⚖️ 

Jag gör det för min egen skull och för min familj, inte för att få en 🆗 stämpel av Vita rocken. Att gå ut med hundarna tillhör vardagen, men jag har inte gått vare sig långt eller speciellt snabbt. Det där med pulshöjande känns väl lite så där 😅 jag vet ju att överansträngning kan ge en krasch allt från någon timme till dygn.

Enligt mitt aktivitetsarnband, Fitbit, har min puls varit i den ansträngande zonen ungefär 8 minuter per dag hittills detta år - det är långt till 30 minuter 😅

Men det svåra är faktiskt kostomläggning, jag äter fel 😑 antingen för lite eller för mycket, jag lever gärna på mackor och när energin dalar tar jag en cola eller liknande… flytande socker 😜

Jag får helt enkelt inte i mig tillräckligt med näring, vitaminer och jag stoppar i mig för mycket fett, socker och kolhydrater.

Ett inlägg om vad ska jag äta? kommer en annan dag.

Jag har i alla fall tänkt börja knapra Omega3, D-vitamin och B-vitamin - sedan tidigare stoppar jag i mig Magnesium eftersom jag tycker det hjälper mot mina myrkrypningar och rastlösa ben som värker, irriterar och får kramp om kvällar och nätter. Jag tar en kombination av magnesium och Kalcium eftersom jag sedan hösten 2018 knaprar kortison och riskerar benskörhet.

Nu är sjukdomen ME/CFS hyfsat komplex - det är inte bara en förlamande trötthet som är omöjlig att vila bort.

ME/CFS är en neurologisk sjukdom som gör dig mycket trött och utmattad. Det går inte att vila bort. Du kan känna dig sjuk och ha värk i kroppen. Det finns ingen behandling som helt tar bort symtomen. 

ME står för myalgisk encefalomyelit. Myalgi betyder muskelsmärta och encefalomyelit är en inflammation i hjärna och ryggmärg. CFS står för chronic fatigue syndrome, som betyder kroniskt trötthetssyndrom. Sjukdomen kallas ofta för ME.

Vid ME/CFS känner du dig mycket trött och utmattad. Det blir inte bättre när du vilar. Du känner dig sjuk och utmattad i mer än 24 timmar efter att du har ansträngt dig. Ibland uppstår försämringen direkt och ibland efter någon eller några dagar. 

Vid ME/CFS är det vanligt att också ha flera av följande besvär:

  • 🔥 Du har svårt att sova nattetid och känner dig inte utvilad när du vaknar.
  • 🔥 Musklerna blir svaga och du får sämre uthållighet än tidigare.
  • 🔥 Du får svårare att koncentrera dig och du får sämre minne.
  • 🔥 Du är känslig för stress 
  • 🔥 Du är överkänslig för ljus, ljud och doft.
  • 🔥 Du har ont i halsen med svullna lymfkörtlar 
  • 🔥 Du har smärta i lederna.
  • 🔥 Du har huvudvärk 
  • 🔥 Du har magbesvär.
  • 🔥 Du har svårt att stå upp, så kallad ortostatisk intolerans.
  • 🔥 Du är nedstämd, deprimerad eller har ångest
ME/CFS finns i olika svårighetsgrad. Många med ME/CFS upplever en brist på energi. Hur utmattad du känner dig kan variera över tid. Det är vanligt att du upplever en försämring av dina besvär efter att du har ansträngt dig.

Försök att vara aktiv utifrån dina förutsättningar och hitta en balans mellan vila och aktivitet.Ibland kan du få svårt att klara vissa saker i vardagen. 

Det går inte att träna sig frisk från ME/CFS. Det går inte heller att vila sig frisk. Besvären kan bli värre av att du anstränger dig eller blir sängliggande för ofta.

Fibromyalgi liksom utmattningsdiagnos kan påminna om ME/CFS.

 Vita rockens ordination: motion/aktivitet/rörelse minst 30 minuter/dag känns inte helt optimalt.

I mitt fall kan jag tycka att ofta så kan jag mer om diagnosen än vad läkare, sjukvården gör.

Men jag är inte den som kastar yxan i sjön 🪓 eller kastar in handduken och ger upp 🛑 inte utan kamp, först försöker jag… det går bra, det går bra och går det inte bra så är det inte över.

2 kommentarer:

  1. Så är det. Förändringar ska vara genomtänkta och det är viktigt att veta vad man vill uppnå och hur vägen dit ska se ut. Livstilsförändringar är något som sker över tid så där gäller det att ha tålamod. Quick fix är det verkligen inte.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
  2. Bra att du har en klocka som håller koll åt dig♡ Ta det sakta du kanske kan lura kroppen att stå ut med 9-10min om dagen =) Och stanna på den platån i 14 dagar innan du smyhöjer med en minut igen? Din sjukdom är ju super komplex och bara du vet ju hur hårt du vågar pusha UTAN att krascha. Men du gav mig en spark i baken med förra inlägget det tackar jag för=) Ät ett ägg om dagen så får du i dig alla nyttigheter utan behöva knapra piller - det blir billigare- om du nu tål ägg? Heja dig Åsa!

    SvaraRadera