torsdag 6 juni 2024

Uppdatering och förändring med diverse bilder

I måndagars jag till Sjukstugan och fick svar på de prover som togs i början av maj.
Om jag ska vara positiv så förutom mina kroniska sjukdomar så var jag hyfsat pigg.


Men jag fick inte grönt ljus och en 🆗 stämpel och kunde checka ut… det tog ungefär 1 1/2 timme och en orange varning ⚠️ innan jag blev i väg skickad.


Det hade dock varit bra om Vita rocken varit mer insatt i ME/CFS problematiken.

Förutom me/cfs = kronisktrötthetssyndrom så har jag fått hypotyreos = nersatt funktion av sköldkörtelhormon och så min reumatism… jo yes jag ska väl inte glömma astma och allergi 😅 att jag dessutom dras med en irriterad, bråkig mage och en migränliknande huvudvärk gör det inte lättare.


Jag fick frågan vad som skulle hända ifall jag var mer aktiv, rörde på mig ner, gick längre sträckor och i snabbare takt. Svaret… det korta är krasch 💥 


Jag hade velat träffa en dietist, men NEJ bara ifall jag har diabetes eller en ätstörning. Jag funderade på att nämna min selektiva matstörning men tänkte bäst jag håller tyst 🤫 


Som alltid när jag träffar en ny Vit rock så blir det en diagnos till och gärna mer medicin utskriven. Nu sa jag Tack, men Nej tack till mer medicin, jag orkar inte riskera fler biverkningar och som läkemedelsöverkänslig så vet jag att risken är minst 50% att jag kommer att må sämre.


Okidoki skyll Dig själv… sa Vita rocken INTE‼️ jag fick tre månaders respit, ny provtagning om tre månader och eventuellt om läget inte har förbättrats, stabiliserats så kan det trots allt bli medicin.


 Jag ska hitta en balans i tillvaron.
The Spoon Theory - räkna skedar 🥄 
Jag ska få in mer aktivitet/rörelse (omkring 30 minuter ”pulshöjande”) varje dag.
Jag ska äta bättre, få ordning på kosten.
Vita rocken föreslog Stenålderskost 🍽️ 
Jag borde (var tvungen att) sluta dricka läsk även om jag tycker det hjälper när energinivån är låg och jag behöver få i mig ny energi snabbt) 😅
Vita rocken sa oxå att jag behövde kosttillskott av B-vitamin, D-vitamin, Omega3.


När frågan ställs på detta viset: Vill Du fortsätta leva och kunna vara närvarande då Elin tar studenten, fyller 20 och så vidare så känns det väl som valet är enkelt.


Tidigare har det varit mest snack om att jag kommer att bli ytterligare mer orörlig, större funktionsnedsättning, att jag kommer att behöva hjälp och att jag kan bli sängliggande, jo yes tillräckligt nedslående, men nu när Vita rocken pratar om ‼️döden‼️ så blev det mer allvarligt.


Jag måste göra mitt bästa och försöka få till en varaktig förändring. Inte en Quick fix som kanske ger resultat om tre månader och sen är jag tillbaka på den ruta jag står nu, det är inte för Vita rocken jag ska göra detta, utan för mig själv.


Jag har tänkt påbörja det nya livet på måndag 😅 jo yes jag behöver tid för att planera och känna efter vilken strategi jag ska välja.
En hållbar strategi.

Bilderna har inget med texten att göra… de är från i söndags till idag torsdag 😄

Ha en fin Nationaldag 🇸🇪 


Häggen har börjat blomma Ooups jag menade så klart syren 😅

5 kommentarer:

  1. Åsa, vilken kämpe du är, jag har läst igenom ditt inlägg ett par gånger på raken. Har svårt att hitta ord för jag vet att ord som bara är ord hjälper föga. Men vet att jag på något sätt är införstådd i en del av ditt helvete, för det har du ju trots din positivitet, din uppriktighet, din sarkasm som jag förstår att du behöver ta till för att ens kunna andas. Får du din vita rock igen om tre månader eller blir det en ny igen? Sänder styrkekramar och kämpapåglöd i stora mängder. 💗💗

    SvaraRadera
  2. Hej min vän! Jag blir ju helt knäckt när jag läser om vita rocken.....Det är klart att man vill leva och må så bra man bara kan - det säger ju sig självt. Men ibland behöver man ju få tillgång till rätt verktyg. Fattar inte varför de inte kan ge dig tid hos en dietist om du nu själv upplever att du är i behov av det. Men det går att skriva en egen remiss på 1177. Sen att få in 30 min pulshöjande aktivitet varje dag, undrar om vita rocken får till det själv i sitt friska tillstånd???  Du har säkert själv redan räknat ut att du inte kan gå från noll till hundra på en gång. Muskler, senor och leder måste ju också hänga med och fatta att det är en förändring på gång. Vill du ha ett bollplank så finns jag på mejlen. Du fixar det här! Vi är många som kommer att peppa dig. Kram  ps underbart att häggen slagit ut hos dig nu=)

    SvaraRadera
  3. Läser här i sena kvällen. Såklart vill du ha en förändring och kunna få må gott!
    Tragiskt att det är så svårt att få detta koncept.
    Håller på dig, kramar dig, god natt från Sverige och i Lidköping.

    SvaraRadera
  4. Tur du har din envishet kvar! Förstår inte varför du nekas att träffa en dietist ... verkligen konstigt!
    Styrkekram

    SvaraRadera
  5. Ja, ibland är det bara att lyssna och ta till sig. Förstår mer än väl att du vill få till en förändring och att du vill må bättre. När det gäller pulshöjande aktivitet så tror jag att du ska ta det gradvis så att kroppen får vänja sig men det är jag säker på att du förstår själv. Kosten är ju viktig för det allmänna välbefinnandet. Med tanke på det så tycker jag att det är sniket att du inte får träffa en dietist. De är väl utbildade för att jobba med olika patientgrupper misstänker jag. Det känns lite som att regionen inte tar sitt ansvar där tycker jag när de hävdar att dietister bara jobbar med diabetes och ätstörningar. Bristande resurser skulle jag vilja kalla det. Nu är du ju väldigt väl påläst själv och tar reda på saker men jag är inte säker på att alla fungerar så.

    Kram

    SvaraRadera