måndag 21 augusti 2023

Inte allt är bra

 Att ha ME är att typ ha diverse olika symtom som kunde berott på någonting annat om man haft tur och inte fått diagnosen ME 😜

Allvarligt så yes ☺️

Symtom på ME;

    • Förvirring
    • Koncentrationssvårigheter
    • Försämrat korttidsminne
    • Disorientation
    • Svårigheter att processa information
    • Tappning av ord
    • Överkänslighet mot ljud och ljus  
    • Ömma lymfkörtlar
    • Återkommande halsont
    • Återkommande influensaliknande symtom
    • Generell sjukdomskänsla
    • Ny överkänslighet mot mat, medicin och/eller kemikalier
    • Autonomiska manifestationer
      • Ortostatisk intolerans, (NMH)
      • Postural ortostatisk tachycardi (POTS)
      • Fördröjt lägesrelaterat lågt blodtryck
      • Svimningskänsla
      • Illamående
      • Matsmältningsbesvär
      • Urinträngningar och nervös blåsa
      • Hjärtklappning med eller utan rytmstörning
      • Andnöd efter ansträngning
      • Extrem blekhet
    • Neuroendokrina manifestationer
      • Onormal och dagligt fluktuerande kroppstemperatur
      • Perioder av svettning
      • Återkommande feberkänsla
      • Kalla fötter och händer
      • Intolerans mot extrem hetta och kyla
      • Uttalad viktförändring
      • Symtomen blir svårare under stress
Idag har jag varit på Sjukstugan och fått veta att jag tydligen är sämre än vad jag trodde ☺️

Men jag tar väl en dag i taget och får se vad framtiden bär med sig… orkar inte ta ut nått elände i förskott ✋ 

Jag har sämre syresättning än tidigare och väldans låg vilopuls - jämförbart med en elitidrottare 😅 - det är dock icke positivt i mitt fall… 

1 kommentar:

  1. En dag i taget, precis som alltid. Och sunt att inte måla fan på väggen i förskott. Ingen rolig lista att läsa. Tänker på dig ♡

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...