söndag 20 augusti 2023

Skyltsöndag med BP

 Det finns ett par måsten i mitt liv… måsten som påverkar mitt mående, som gör att jag faktiskt trots allt mår bättre:

Lingonen har börjat mogna

En skogsbacke

Förutom att jag behöver skogen för att ladda mina batterier med grön miljövänlig energi så kräver mitt välbefinnande att få se älven.




Lördagens väder tänker jag icke klaga på, sol och blå himmel det är min favoritfärg 🤩




❤️ NORRLAND ❤️

Jag börjar väl Skyltsöndag med BP med två bilder från vår tripp mot Stekenjokk—-> tyvärr avslutades vår resa i Klimpfjäll då bilen förolyckades 😓😥

Det blev alltså inte något Stekenjokk för oss.

Nu är även fjällen, speciellt Stekenjokk något jag har behov av… det är något som ger mig energi och livslust.


Bilden på GB glassgubben är från Fatmomakke 

Norgefarargården Klimpfjäll 

Norgefarargården är ett kulturmärkt timmerhus i byn Klimpfjäll byggt 1832 och 1860.
För de fjällbönder som skulle till handelsplatserna Kroken och Mosjöen i Norge blev gården en naturlig anhalt med logi för bönderna och deras hästar.


Utsikt från Norgefarargården


Fortsättning från i torsdags då vi var och firade min mors födelsedag på den lokala pizzerian.
Att umgås med min familj, min flock är oxå en viktig del för att jag ska må bra.
 

Tavlorna som hänger ovanför J & Elin är lite eljest… lite ”gammeldags” ☺️

Sedan två alkoholrelaterade bilder från fredagskväll när vi samlade flocken och firade ☺️ att sommarlovet är över och att skolan börjar på måndag 




Jag avslutar med en bild från centrum 😅

Tyvärr är vårt ICA allt utom bra ☺️ jag vet inte varför… men redan på fredagseftermiddagen börjar det bli tomma hyllor och behöver man handla en lördag så kan det vara en medioker tillställning 😓

Jag funderar på om det är så att det icke tas hem fler varor än vad som är uträknat ska ”gå åt”, typ så lite svinn som möjligt.  Och om det då handlas mer/kommer fler kunder  än vad som är beräknat så tar varorna slut.

Nu vet inte jag hur många utländska bärplockare vi har boende runt om i kommunen, J gissar på omkring 1000 stycken och dessa människor handlar ju vissa varor, liksom de turister som råkar passera och gör inköp… de lär ju inte vara inräknade i statistiken ”kunder som handlar på ICA”.

Jag handlar vanligtvis på Coop… men jag är inte trogen en enda affär ☺️ utan brukar handla på både Coop och ICA,


Dagens fråga: Handlar Du enbart på en enda mataffär, är Du ”trogen” eller gör Du som jag?

6 kommentarer:

  1. Oj det lät verkligen drastiskt med bilen, hoppas att det bara var den som pajade och inget hände med er som satt i? Fina vyer du bjuder på, här började dagen med ett stilla duggregn som nu under dagen övergått till ett mer ihållande och hårdare regn......tack det räcker så bra med nederbörd på ett tag nu känner jag. Men jag får väl vara glad så länge det inte kommer ner i vit form.
    Är nog så att Ica vill ha så lite svinn som möjligt men sedan verkar det vara problem att få fram vissa varor, ofta möts man numera av en liten skylt att: Ajdå, här var det tomt - leverantörs problem.
    Hoppas att du kommer till Stekenjokk vid ett senare tillfälle så att du kan ladda batterierna lite extra.
    Ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga bilder du bjuder på och fint väder har ni dessutom. Vissa saker är liksom mer energigivande än andra så det gäller att göra rätt saker.

    Vi handlar det mesta i en affär men det finns två andra som vi också besöker.

    Önskar en god söndagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Norrland levererade, åtminstone igår. Helt underbara bilder bland annat från älven. Så vackert och rofyllt. Tavlorna på väggen i pizzerian var jag nära att kommentera tidigare på din andra blogg, men jag ville inte vara oartig - hahaha! Sådana motiv är ju smaksak, liksom ramarna. Men kombon på en trävägg borde vara förbjuden;-)
    Nu ska man i och för sig greppa varje tillfälle att fira och tar ett glas vin/öl, men att fira att sommarlovet är över och att skolan börjar på måndag är det nog inte många som gör...
    De tomma hyllorna hos ICA kan mycket väl bero på varubrist. Både hos min stora ICA med speciellt hos min "lill-ICA" var hyllorna där det i vanliga fall finns massvis med olika ägg gapade helt tomma mitt i veckan. Märkte att även Keldas produktsortiment var väldigt klent.
    På din fråga kan jag svara att jag till 99 procent håller mig till ICA Kvantum i Täby Centrum och ICA Nära i Näsbydal. Handlar aldrig på COOP, då den ligger fem kilometer bort. Inte heller hos Willy:s.

    Tusen tack för din Skyltsöndag och länken:-)

    SvaraRadera
  4. Fina fina foton! Lingonlängtan, nu känner jag så. Här finns inte sådana...men förstås så mycket annat.
    Bra skyltat för övrigt, hela vägen ända ner till frågan om affär och handel. Vi handlar för det mesta i en liten affär högre upp i stan dit vi brukar gå och fylla på våra ryggsäckar men det händer att vi besöker ett par stora livsmedelskedjor också för att köpa sådant som inte den lilla butiken har.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  5. Vilka underbart fina bilder du bjuder på från det nordligaste Norrland :)
    Tråkigt med bilen men hoppas det löste sig på bästa sätt!

    Ni får passa på att plocka massa lingon ni som har chansen :)

    Ha en fin vecka! :)

    SvaraRadera
  6. Jag kan bara beklaga och sympatisera med dig gällande din sjukdom med en massa olika symptom och känningar. Förstår att livet känns extra besvärligt, och du måste försöka hitta ljuspunkterna som gör att du mår så bra du kan och det verkar du ha lärt dig. Önskar dig allt gott och att du ska få vistas i den miljö du trivs bäst i med de människor, familjen, som du älskar mest. Ha en så bra ny vecka som det bara är möjligt!

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...