onsdag 16 augusti 2023

Överbelastning & inflammation i höften

 Jag vet inte VARFÖR men av någon okänd 😓 anledning har jag ”drabbats” av Överbelastning/inflammation i höften 😞

Trokanterit orsakar smärta och ömhet över lårbenets övre och mer utskjutande parti 

Detta är ett av de vanligaste smärttillstånden i höften.

Orsaken till varför trokanterit uppkommer är inte helt känd, men det finns flera olika teorier till varför tillståndet utvecklas

När jag var i kontakt med fysioterapeut så sa hen att OM jag inte varit allergisk/överkänslig mot acetylsalicylsyra så fanns det inflammatorisk medicin, men nu funkar ju inte det… så typ jag får ta Citodon och Alvedon och uthärda smärtan.

Ska jag berätta något jag ogillar 🤫 jo när mina symtom och besvär är rena skolbok exempel 😥

Symtom

  • Smärta över utsidan av höften. Smärtan kan sitta lokalt över trokanter (benutskottet på lårbenets ovandel), men kan också sprida sig både uppåt mot höftkammen och nedåt mot knät.
  • Sömnsvårigheter. Personer som ligger på sidan i sängen får smärta då man försöker ligga på sidan med trokanterit.
  • Först tyckte jag att fysioterapeut pratade om troskanten 🤪
  • Men jag ska göra ett par olika övningar och återkomma ifall det fortfarande är ont om ungefär fyra veckor.

  • Undvik långa promenader… jag undrar vad långa promenader betyder 😅 då fysioterapeut samtidigt sa det var bra att jag rörde på mig.

  • Att jag har ont, värk i kroppen rent allmänt och specifikt från vänster öra (!) ner till vänster fot kan vara en förklaring då jag belastar kroppen felaktigt och har både dåligt kroppshållning och har problem med balansen, har en stapplande gång.
  • Jag som alltid (nästan jämt) somnar/sover på vänster sida ska nu antingen ligga på rygg eller på höger sida 😔
  • Det känns inte som att det blir direkt lätt.
  • Knäsmärta, ländryggssmärta har rapporterats vara både symtom och riskfaktorer för trokanterit, vad som orsakar vad är ännu inte helt klarlagt. 

3 kommentarer:

  1. När jag läser förklaringen här så tror jag att det är det som Husse drabbas av till och från. Han har ju spinal stenos och belastar garanterat fel. Hoppas att programmet som du fick hjälper dig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tycker du har tillräckligt med smärtorsaker utan att drabbas av ännu ett symptom. Hoppas dina övningar hjälper dig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Stackars dig Åsa.
    Det är bara att köra igång med övningarna. Rörelse är ju oftast det bästa hur långt och hur mycket är ju inte det lättaste att säga. Du får väl försöka känna dig fram. Men finns det verkligen ingen antiinflammatoriska medicin som du skulle kunna ta......Krya på dig vännen.
    ♡♡♡

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...