fredag 23 augusti 2024

Ytterligare ett MEinlägg

 Japp 😅 jo yes jag fortsätter väl med ett ytterligare MEinlägg 👍

Jag har två funderingar och det är ifall jag blir frisk från ME, hypotyreos och reumatism ifall jag går ner i vikt och får den evinnerliga värk jag verkligen lider av mindre betydelse när sjukvården säger att det är fibromyalgi?

Eftersom det står så här på 1177: Du kan känna dig sjuk och ha värk i kroppen. Du har smärta i lederna. Enligt min ringa mening så borde min värkande kropp till stor del bero på ME.

Men NEJ det har ingen egentligen betydelse VAD sjukvården kallar min värk så länge de förstår att värken är jäkligt besvärande och funktionshindrade.

Nåväl det ena som sjukvården vill är att jag ska vara mer aktiv, jag fick frågan av vita rocken jag träffade i början av juni VAD som skulle hända ifall jag ansträngde mig och gick 500 meter längre… Frågan var i och för sig inget fel på ifall vita rocken nu hade lyssnat och försökt sätta sig in i min situation.

I princip har varje ny vit rock oavsett vilken yrkesgrupp de tillhör inom sjukvården en ny idé när det gäller mig och vilka åtgärder som borde ha gjorts eller vad jag ska göra, mycket är sådant som jag har svårt att påverka.

Rehab teamet hade en massa idéer och det skulle hända massor 😶 en rehabplan skulle sjösättas och så vidare… men sedan den 1 november till idag 23 augusti har ingenting hänt, de instanser som skulle bli inkopplad och ge mig hjälp, stöd etcetera som fysioterapeut, arbetsterapeut, kurator och dietist lyser fortfarande med sin frånvaro.

Jag har ett aktiverings(mätare)klocka (❓) Fitbit och en normal dag går jag ungefär sammanlagt 4 km från klockan 00.00 till 23.59 och då är det väl ganska exakt eftersom Fitbit ska registrera allt.

Ett par gånger i veckan går jag längre sträcka och självklart går jag vissa dagar kortare.

Det jag kallar LÅNG promenad är vad normala, friska människor anser är en kort promenad.

Jag vet egentligen aldrig när min kropp blir överansträngd och energinivån dalar, jag kan gå med Frost ner till postlådan ett par dagar utan besvär och tredje dagen jag går exakt samma sträcka får jag dunkande puls/hjärtslag i öronen, blodsmak i munnen, jag flämtar som en lungsjuk 😮‍💨 och svetten rinner 😓 huvudvärken kommer som ett blixtnedslag och illamåendet följer med 🤢 benen är tunga och otympliga timmerstockar som jag släpar med mig och ryggen värker oavbrutet.

Jag känner mig svimfärdig.

Detta utan att jag gått ens 50 meter längre eller ansträngt mig på något annorlunda vis.

Väl hemma är det DÖDEN DÖDEN 😵‍💫 nej självklart inte 😬 men jag mår SKIT‼️

Efter en sådan händelse är det vansinnigt lätt att hålla sig från skratt.

I runda slängar tar det mellan 2 till 48 timmar för återhämtning.

Nu kan det lika gärna vara bilåkning eller social samvaro som ger överansträngning. 

Social samvaro, att träffa folk jag tycker om och göra roliga saker❣️är något jag behöver för att må bättre rent psykiskt❣️men att orka med att umgås och vara social när det ger mig hjärnbrist och sämre fysiskt mående är en jäkla balansgång.

Jag måste planera och tänka efter innan jag drar igång något projekt eftersom jag aldrig vet ifall jag kommer att kunna slutföra det jag påbörjat. 

Tidigare kunde jag göra utflykt på egen hand ned bil, men numera är jag väldigt beroende av min man.

Livet är väldigt begränsat.

Gårdagen var en vardaglig historia, det blev en promenad ner till postlådan med Frost och en sväng på Coop innan jag kunde laga den trasiga maten 😅 

Jag gjorde Enchiladas när J kom hem från en badrumsinstallation  - han är på samma ställe idag…

Sedan blev det soffläge framför tvn 😵‍💫 jag såg på ”Gör om mig/ Go kväll” och ”Halv 8 hos mig”för att sedan avsluta med ”Vi har köpt en bondgård” alldeles lagomt ansträngande 😇

Jag började läsa En nypa salt av Maria Goodwin häromdan och har inte riktigt hunnit få någon uppfattning.


Jag fick ett mejl från Lillasyster på Skogsliden och jag ska nog fundera lite 😇 det kan nog vara värt ett försök.

4 kommentarer:

  1. Först och främst så vill jag verkligen påpeka att jag är bara en amatör. Dock blir jag fundersam när jag hör att du skulle ha ME, reumatism och fibromyalgi. Är det ens möjligt tänker jag. Reumatism går efter ett tag att se på röntgen men inte övriga diagnoser. Det finns det inga prover eller röntgen som kan påvisa fibromyalgi. Är det kanske också en slaskdiagnos? Den enkla sanningen är nog att flera läkare inte vet vad det är för fel på dig och då drar de till med något. När det gäller magen är ju IBS en typisk sådan diagnos. Besvären finns men ingen egentlig förklaring efter undersökningar. Vad jag inte riktigt förstår är varför de letar efter alternativ när du har fått diagnosen ME. Är det så att vissa läkare tror att den är felaktig?
    Bara några tankar från mig...
    När man inte är på topp är det skönt med lagom krävande program på TV tycker jag.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt ärligt så vet jag inte VARFÖR jag får ytterligare diagnoser typ varje gång jag träffar en ny läkare/vit rock. Jag fick frågan ifall jag var nöjd/bekväm med fibromyalgi diagnosen och sa NEJ men vad hjälpte det🤔💭❓
      Både Utbrändhet, utmattningsdiagnos, fibromyalgi och me/cfs är väl räknade dom slaskdiagnos.
      Nu väntar jag ju på att bli kallad till återbesök och ny provtagning - skulle bli i augusti 😜
      Den vita rock jag var till i början av juni var ju väldigt bekymrad över hur jag levde mitt liv… och hur jag hade tänkt fortsätta leva.

      Radera
    2. Jag förstår mer än väl att du inte är nöjd med diagnosen. Om man skulle ställa frågan till läkarvetenskapen hur vanligt det är att man har dom tre diagnoserna så tror jag att svaret skulle bli "väldigt sällan". Sköldkörteln är en annan sak för det är en vanlig diagnos bland just kvinnor. Det är ju lite som om man skulle få MS, Parkinson och diabetes. Hur troligt är det? Inte troligt alls.
      Ibland tänker jag att hade du fått bättre vård och kompetentare läkare om du inte hade bott i glesbygd? Vården ska vara jämställd men det är den inte dessvärre...

      Kram

      Radera
  2. Nu har jag läst dina två senaste inlägg om ME. Kära nån, tänk om jag ändå kunde hjälpa dig. Du har det verkligen!
    Ger dig en varm kram, det känns så just nu! 💗

    SvaraRadera

Skyltsöndag Meningen med livet

  Skyltsöndag med BP Om livet inte har någon mening, vad är meningen med livet? Jag kan väl säga lite kort att mitt förtroende för sjukvårde...