Fortsätt till huvudinnehåll

Hoppa på tåget 🚂

 I natt drömde jag om Hoppa på tåget med Tova & Karin, helt galet jag vet 😜 i drömmen så gjorde jag ett inlägg… men när jag vaknade och yes jag kollade 😅 så fanns inte något inlägg i bloggen.

Nåväl jag samlar ihop mig och tar mig till perongen och lägger upp min jordsäck:


I min dröm… yes jag kommer ihåg fragment 😅 så tänkte jag att NEJ jag vill inte bli begravd i jorden, typ ihop med maskar och annat ryggradslöst som befinner sig där 😵‍💫  tänk om jag inte är död på riktigt utan blir begravd levande och får ligga där levande i jorden - alltså Nej Tack ☺️ 

Nu finns det ju jord som inte skrämmer mig 😅 jag fick fröer min vän bloggaren Lillasyster för ett tag sedan som jag planerade i jord:


Jag vore väl inte jag om jag inte googlade 😜

Jorden är den del av jordklotets landyta som kallas pedosfären. Detta lagers tjocklek varierar från att helt saknas (som på klipphällar) till att vara så tjockt att man kan bygga bostäder i det… 

Jordmån är jord som har förändrats av levande organismer, till exempel maskar, svampar och bakterier, sedan den bildats så att den bildar olika horisonter på olika djup. Förändringen beror på jordarten, klimatet och den biologiska aktiviteten. I Sverige är de två vanligaste jordmånerna podsol och brunjord

Kommentarer

  1. Som vanligt en personlig och fin tolkning med passande bilder. Tänk att du drömde om inlägget och om gjord och sedan fick du göra om det i vaket tillstånd ;-)

    Kram och god lördagskväll!

    SvaraRadera
  2. Tala om att bli jordad vad gäller blogglivet. Jag är också en sån som kan drömma att jag har skrivit ett inlägg och så...är det bara att börja. Tack för ditt jordiga inlägg.
    Podsol och brunjord, helt nytt för mig, tack för det också! 😍

    SvaraRadera
  3. Intressant info. Och så lärde jag mig att ICA har en sektion som heter "Garden" också. Det visste jag inte.
    Å nej, jag vill heller inte bjuder på en festmåltid för maskarna, jag vill kremeras. Hoppas bara att det dröjer ett tag;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för nya fakta om jorden! Min dotter har ett standardsvar på allt jag frågar henne om: Googla! För henne är det det mest naturliga i alla lägen, jag är för gammal för att få upp det i skallen. Jo fakta kan jag googla, samma fakta som man förut fann i böckerna. Men, man kan ju faktiskt googla på precis vad som helst. Det tycker jag är fantastiskt, fast jag googlade inte på ordet jord, men https://www.begravningar.se/trender-och-inspiration/dna-minne fann detta! Och inte ska vi ligga i jorden o ruttna bland krälande maskar, fy bubblan.

    SvaraRadera
  5. Tack för lektionen om jordklotets landyta, vad trevligt att få fröer från LillaSyster :) Jag ser allt din lilla välanvända lilla spade där på ett hörn :)

    SvaraRadera
  6. Så du drömmer om hoppa på och jorden du och så får du göra om. Bra omgjort tycker jag - ja, det där med att ligga i jorden och bli jordisk kanske inte lockar så mycket. och du lite googla för kunskap är absolut användbart 👍Tycker nog du är jordnära i ditt leverne 🌞🤗
    Bra tolkning!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 och som vanligt kommer tåget från Klyktattarland och det framförs av  Åke från Nacka Dagens ord är Ingen 💨 utan 🔥 😮‍💨 Joo, yes box allright det har varit lite tomt och tyst härifrån på grund av lite olika orsaker ☺️ utan att gå närmare in på ‼️VARFÖR‼️ så jo men det blir ju så ibland…  Min magkänsla kurrar motvilligt och skriker tänk Dig för‼️skriv inget som någon kan missförstå eller om det förs vidare skadar någon annan. Ärlighet skadar ingen… men kan missförstås, det beror på hur det vinklas i andra och tredje hand. Ingen rök utan eld = om det finns rykten så måste det vara delvis sant. Dagens ord är ju Ingen rök utan eld 🔥   Nu väntar jag på att tåget från Klyktattarland ska komma…  Lokföraren Åke  är inte riktigt piggelin så det kan ta en stund för honom att få ordning på tåget och samla ihop passagerare. Men jag skickar en Krya på kram i ett stort påskägg till  Åke i Klyktattarland ❣️ Den som känner mig vet att jag är lite pyroman, jo men yes jag är

Hoppa på tåget 🚂

 Lördagförmiddag och jag väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 tillsammans med Min egen skugga…  Det är en klyktattare från Sundsvalls hållet  Nacka 144  som hanterar tåget och trots snömodd och isbelagd räls kör  Åke  framåt i god fart och hämtar upp passagerare och deras skuggor från norr till söder och även utanför landets gränser. Här ser Ni min skugga som är ute med Teddybjörnen  Något skugglika att prata om har jag inte, inte gör jag något skuggbudget heller… Om shadow life, detta okända icke-kanoniska okända liv kan ännu existera med känt liv. Till exempel virus skulle innan de upptäcktes betraktas som en del av skugglivet. Att leva i skuggan av någon är inte helt ovanligt - att någons prestationer och förmåga är så stor att att närstående inte uppmärksammas. En skugga av liv under ytan Egentligen hade jag en helt annan plan när det gäller min skugga - men utan att låta skuggan av ett misslyckande fördunkla denna lördag så kan jag väl kort och gott säga att det blev inte så dom jag

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 KAN bli mitt sista beroende på vissa personliga åsikter 🤫 men nu står jag här redo att Hoppa ombord på tåget när eller ska jag säga OM  Åke från Klyktattarland  kommer… förra veckan stod jag och väntade, men då dök  Åke  aldrig upp, det kan ju hända att tåget inte klarade den Norrländska kylan eller om tåget helt enkelt körde fast i snökaoset söder om Dalälven, men en gång är möjligen acceptabelt, två gånger är en gång för mycket… Dagens ord är GULD   Thailändska paviljongen Ragundadalen Thailändska paviljongen i Ragunda uppfördes 1997 - 1998 till minne av den thailändske kungens Chulalongkorns besök 1897 En speciell sorts sevärdighet inte helt vanlig här i vårt avlånga land absolut värt att besöka och jag lovar att det finns GULD Allt som glittrar är inte GULD men det finns GULD korn ☺️ Om det blir samma visa om igen att  Åke och tåget  inte trafikerar Norrlands inland så blir detta min sista lördag med Hoppa på tåget 🚂