lördag 25 februari 2023

Hoppa på tåget 🚂 #fångafebruari med Underbara Clara

 Lördag och det är åter igen att ta tåget 🚂 

De två lokförarna är Tove och Karin


Symbol 

De fyra färgerna på den samiska flaggan symboliserar:

Grön: växter och natur

Blå: vatten

Röd: eld 

Gul: solen

Ringen: den runda ringen är symbol för andligheten som binder ihop de fyra elementen 




Underbara Claras fotoutmaning #fångafebruari 

Moralkaka 


När det gäller moralkakor så vill väl ingen bli serverad en moralkaka till kaffet 😅 de flesta blir troligtvis mer glad över en semla 😋

När jag googlade moral så lärde jag mig att moral är något som typ står över lagar, moraliska rättigheter är rättigheter som existerar oberoende av lagar och institutionella regler, man kan alltså hävda att alla människor har rätt att leva i frihet oavsett det finns en lag eller inte.


Kort sagt är moral något som visar på gott och ont/rätt och fel.

En moralisk plikt (!) är att inte ljuga 🤥 inte slåss och inte vara otrogen 💔

7 kommentarer:

  1. Ditt val av tolkning på båda dessa utmaningar ger emojierna 👍💖🕊 från mig till dig. Samerna som fått stå ut så mycket, var var moralen då?

    SvaraRadera
  2. Ursprungsbefolkningens egen symbol. Så jättefint du fick till det. Samerna berör mig väldigt djupt. Tack Åsa!

    SvaraRadera
  3. Tack för förklaringen av flaggan :) Fint.

    SvaraRadera
  4. Du och Paula kör båda på flaggor, fast olika flaggor. ♡ Snyggt presenterat. Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  5. Flaggan tycker jag är vacker och likaså gillar jag symboliken i den- Och i sammanhanget passar det ju extra bra med moral. Inte minst i samband med samerna och deras dåliga behandling som minoritetsgrupp-

    SvaraRadera
  6. Har alltid tyckt att den samiska flaggan är otroligt vacker, men har aldrig funderat på vad färgerna betyder - egentligen. Nu fick jag en förklaring. Tusen tack för den!!!

    Moral är ett ord jag nästan aldrig använder. Det är för "luddigt" för min smak. Vad är moraliskt rätt och vad är moraliskt fel...

    Två toppen bidrag till två inte så enkla teman. Bra jobbat:-)

    SvaraRadera
  7. Vilken bra tolkning av ordet symbol och vilket bra val av flagga. Självklart kände jag till den men inte betydelsen av färgerna men nu vet man.

    Hellre en semla ja :D

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...