söndag 26 februari 2023

#fångafebruari

 Underbara Claras fotoutmaning #fångafebruari


Dagens ord är MUSSLA 


Jag har faktiskt aldrig smakat mussla, det är faktiskt så att jag knappt har sett musslor på affären 😊


Här kommer ett recept på pilgrimsmusslor:


4 personer

Ca 20 pilgrimsmusslor eller kammusslor6 vitlöksklyftor2 schalottenlökar1/2 kruka persilja1/2 citronOlivolja till stekningFlingsaltNymald svartpeppar

Skala och hacka schalottenlök och vitlök, hacka persiljan.

Hetta upp olivoljan i en stekpanna och stek musslorna på hög värme, de ska bli vita och få en fin stekyta på varje sida. Lägg i löken och vitlöken innan du vänder på musslorna, låt den steka med och ge smak. Musslorna behöver stekas drygt en minut på varje sida.


Salta och peppra, strö över persiljan och pressa över lite citron. Servera genast!



Man kan även vara tyst som en mussla ☺️

5 kommentarer:

  1. Dregel, dregel! Det går ju inte att skicka upp pilgrimsmusslor till dig, men om någon i din närhet är i Umeå någon gång och där besöker en deli, be dom att köpa några färska pilgrimsmusslor. Det går bra med frysta också, men jag har aldrig lyckats får dom "gyllenebruna" på båda sidor. De är alldeles för vattniga.
    Nu fortsätter jag att dregla:-)

    SvaraRadera
  2. Musslor är inte min grej alls kan jag säga och inte ostron heller. Vet att många uppskattar det men inte jag.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Mmmm musslor sååå gott=) Jag stämmer in i BP's förslag. Det är även gott att koka blåmusslor hemma i vittvin och grädde ♡ ett gott bröd till det och det är fest =)

    SvaraRadera
  4. Du är så fin på att få till tolkningar åsa!

    SvaraRadera
  5. Aha - då har du fått två kommentarer från mig :-)

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...