fredag 16 juni 2023

Fredagstrött 😴 💤

 Jag drömmer om att vakna pigg, känna mig utsövd och inte ha ont i kroppen 😴 💤 


De första 15 dagarna i juni har varit innehållsrika och jag har gjort mitt bästa för att prestera, vara inbillningsfrisk, nen nu idag protesterar kroppen och jag känner mig utslut på, slut  på energi, soppatorsk… trött, vansinnigt trött 😴 


Nu så ska jag vila mig i form och sedan komma tillbaka och fortsätta låtsas vara inbillningsfrisk och spela normal 😵‍💫

PEM – Post exertional malaise


Vad är PEM?

Post exertional malaise, PEM, eller ansträngningsutlöst försämring på svenska, räknas som huvudsymptomet vid ME. PEM uppstår när en person som är sjuk i ME anstränger sig över sin aktivitetsgräns. Var den gränsen går är individuellt för varje person och är också beroende av sjukdomsgrad samt dagsform.

Typiskt för PEM är att den följer som en reaktion på en relativt liten ansträngning. Reaktionen kan komma en till två dagar efter ansträngningen och innebär en för- sämring i alla symptom - oavsett om den är fysisk, mental eller känslomässig. Symptomen som påverkas behöver inte hänga ihop med vad ansträngningen bestod av. Till exempel kan en fysisk ansträngning innebära försämrad kognitiv förmåga

Reaktionen kan bli långvarig - det kan ta dagar eller veckor innan man är tillbaka där man var innan. I värsta fall kan försämringen bli permanent.


I nuläget vet jag inte ifall jag orkar Hoppa på tåget 🚂 i morgon… 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker om din inställning! Att vara inbillningsfrisk hjälper säkert en liten aning att hålla humöret uppe.
    Hoppas du blir lite mindre fredagstrött imorgon när det är lördag.
    Piggauppkram!

    SvaraRadera
  2. Unna dig nu att vila dig i form. Orkar du inte hoppa på tåget i dag så är det en ny avgång och chans nästa vecka.

    Kram och var rädd om dig <3

    SvaraRadera
  3. Instämmer i din inställning, här är det tvärtom... men solen idag ute med jobb tog mig lite tillbaka... nu längtar jag yill att plaska fötterna på en badstrand så här på kvällen.

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...