tisdag 1 augusti 2023

Vill Du veta vad jag tycker?

 Jo men yes ☺️ jag kan ju tycka att en ny månad, liksom ett nytt år… alltid borde börja på en måndag, det borde väl vara rimligt?

Jag vet att augusti räknas som sommarmånad, men egentligen… NEJ‼️ för när skolan börjar då är det höst 🍂 så alltså har vi sommar fram till 20 augusti och sedan höst 😅

Jo men yes ibland (beror på) kan förändring betyda bra, att det bli bättre 👍 men ofta förknippar jag förändring med försämring 😞

Kommunen har bestämt att Norra Skog ska slutavverka skogen som gränsar mot vår väg och vår del av skogen, liksom en stor del av elljusspåret - vilket gör mig deprimerad 😞 jo yes på allvar, jag mår inte bra av att skogen huggs ner och det som lämnas kvar är som ett jättelikt plocket pinn, för det knappt går att ta sig fram och gör skogen till ett minne av fornstora dagar.

Än så länge är det ”bara” förberedelser och någon sorts gallring, rensning av det som typ är för smått att ta vara på för skogsbolaget huggs ner och får väl ligga kvar tills det ruttnar.







Jag kan förstå - jag är inte dum - att viss avverkning behövs, men varför kalhygge och varför inte återställa marken så det både ser trevligt ut och går att vistas dör utan risk att ramla och bryta lårbenshalsen 🙄

Med tanke på att kommunen snart i princip har kalhuggit större delen av all skog i en radie av två mil runt Åsele centrum så undrar jag ifall kommunen har akut dåligt med pengar…



5 kommentarer:

  1. Mmmm jag vet....för ca 10 år sedan togs massor av skog ner som låg i anslutning till elljusspåret. Där är det nu fullt av radhus och villor. De som bor där bor mellan gamla och nya E4an.
    Elljusspåret har gallrats rejält de senaste åren pga granbarkborrens framfart. Inget kalhygge men ändå en stor förändring. Augusti och september är sensommar i min värld hösten börjar först i oktober ♡

    SvaraRadera
  2. Fattar precis vad du menar med att augusti är höst :-)
    Förändring är både ock; den vi själva skapar oss för att få det bättre - den vi utsätts för som vi inte vill ha.
    Einstein var ju Einstein - strålande nog - och det där med att få andra att förstå ... som jag vill de ska förstå det förstår jag på sätt att jag kanske inget förstår ...
    Gillar ditt inlägg som satte igång mina tankar ..
    Ser inte skogen för bara träden? Må gott Åsa 🌹 Hoppas vi ses på tåget idag också🤗

    SvaraRadera
  3. Oj, så jag håller med dig om skogen Åsa! Jag ställer mig alltid upp på barrikaderna och säger min åsikt vad gäller dessa s.k. föryngringsytor. Men det är brännande känsligt detta ämne, har jag märkt genom åren. Det handlar ju om snabb profit. En annan sak är det att granborren tar död på skogarna, det är som det är men själva kalavhyggningen annars är allt annat än bra för miljön. Jag går igång på sånt här så jag lägger ner nu, haha...
    För min del så är hösten här i oktober. Att vädret inte är sommarlikt betyder ju inte att det inte är sommar. Ungarna får börja skolan alltför tidigt i mitt tycke. Första september skola, avslut sista maj. Lite ordning och reda kunde det ju vara eller hur. Det där med måndagar, japp. Hur tusan har de missat detta de som har makten?
    Ha en finfin helg! 🤍🤍

    SvaraRadera
  4. Se där ja, nu försvann min kommentar rakt upp i himlen eller vart den tog vägen. Skrev både långt och inlevelsefullt, haha..Gick igång på detta med skogsavverkningen som jag inte gillar i den här tappningen som nu är. Föryngringsyta, haha..granborren gör sitt men det är nu efter de stora stormarna, inte innan. Då måste det förstås avverkas men annars är det snabba vinster som gäller.
    Ha en bra helg, avslutar här utifall att kommentaren flyger iväg sin väg igen.

    SvaraRadera
  5. Haha, nu ser jag...jag måste godkännas. Nu fick tre kommentarer så där bara. Ha det gott-🤍

    SvaraRadera

Rör om i grytan

 Inte mycket har hänt… men det är kanske på G då det rörs om i grytan 😅 Kanske blir det en ny undersökning/utredning hos neurologen❓ Återko...