lördag 27 januari 2024

Hoppa på tåget 🚂

 Lördagens avgång med Hoppa på tåget 🚂 som utgår från Alnön där Åke från Klyktattarland har slagit ner sina bopålar och dagens ord är: 27 januari – Fågel, Fisk eller Mittemellan.


Jag tänker osökt på leken ”gömma nyckel” som vi brukade leka då jag var liten och när vi var ett par stycken fler… 


Leken gick ut på att en unge gömde en nyckel i ett rum medan de andra ungarna fick vänta utanför den stängda dörren.


Sedan var det till att leta… man kunde få en ledtråd, om det var fågel, fisk eller mittemellan, när man sökte kunde den som gömt nyckeln säga om det var kylslaget, varmt eller rent av hett… var det hett då var man nära.

Fåglarna på bilden leker nog Herren på täppan 

Funderade på uttrycket Fågel, Fisk eller mittemellan och tänkte helt ogrundat på ordet hen… och på utanförskap, om att passa in i gängse regler. 

Bland politiker kan man ibland fråga sig ifall det är fågel, fisk eller möjligen mittemellan och när man hör månadslönen för en EU politiker så är min fråga är det fågel, fisk eller mittemellan ❓med tanke på den lön politiker får så är frågan VAD är viktigast?


Vi har inte bara kissmissarna i tvättfatet utan även både fisk och en mittemellan 🤪


Alla bilder är mina egna 😅

7 kommentarer:

  1. Då gjorde ni tvärtom i leken såtillvida att alla fick leta. När jag var liten letade en i taget.
    Politikerlönerna ja... Ibland tar man sig för pannan när man hör vad en del tjänar. Hen är ju i ropet och är kanske mittemellan eller så är det något annat. Jag kan förstå att ordet behövs i vissa lägen men det känns ibland också lite knepigt.
    Passande bilder som vanligt!

    Önskar en god lördag nu!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja den där leken är det inte sedan 60 talet vi barnaskaran fick leka med farmor. Snudd på 60 år vill jag påstå. Trevlig lösning du tog fram och fåglarna kan nog leka herre på täppan på riktigt. Vi har haft höns för en 12-13 år sedan, så en fick verkligen se rangordningen. Tack för att du är med och trevligt att du länkar :)

    SvaraRadera
  3. Jo den där nyckeln såg kassaskåps säker ut ;)

    SvaraRadera
  4. Gömma nyckel genom Fågel, fisk eller mellanrum, jodå det har jag lekt många gånger.
    Fint illustrerat av dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken ståtlig höna=)
    Ja, du vad som är viktigast det kan man fråga sig.
    Härlig tolkning och leken har nog alla lekt. Iallafall alla som är födda innan 2000 dagens barn leker ju inte som när vi var små. Ha en bra eftermiddag!


    SvaraRadera
  6. Vilket kul sammanträffande att du och Znogge bägge tänkte på samma lek i barndomen! Och pullorna är ju så söta, när jag bodde på landet hade grannarna hönor, kaniner och katter som jag gärna passade när de var bortresta, det saknar jag nu då jag bara har ankorna att mata nere vid sjön. De fina firrarna i badkaret ska inte bli kattmat! Fin tolkning, trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  7. Jag har också lekt gömma nyckeln som barn. Jag gillade den fastän det var ett barn i taget som fick leta.
    Mera lämpligt kan temat knappast tolkas än just den leken😊

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...