lördag 5 augusti 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Så är det lördag och det betyder att det är tid att försöka hinna med tåget 🚂 jag är lite sen men jag står på perongen och är bered att Hoppa på tåget 🚂 som körs av Tova & Karin bara jag lyckas baxa ombord min broderade text 😅

När jag gick grundskolan så bodde vi granne (rättare sagt var det vår postlåda som bodde granne 😜) med syslöjdfröken. Det kunde ju varit positivt… med betoning på KUNDE VARIT 😵‍💫 men jo yes hur som helst så ansåg syslöjdfröken (fast hon var fru, eftersom hon var gift med läraren jag hade i svenska när jag började högstadiet) nåväl eftersom min farmor och min mor var /är väldans duktiga på handarbete så borde ju jag rent automatiskt vara duktig jag oxå  - det var jag inte, totalt ointresserad och dessutom blev jag så less på att få höra hennes jidder typ i princip varje lektion 🪡 🧵 

En väldigt ostruken julduk 🎄 men innan 1a advent lär J ha strukit den (yes hemma hos oss är det han jag är gift med som stryker)

Men även om duken är ostruken så är det broderad 🪡 🧵 inte av mig 😅 jag har faktiskt köpt duken på loppis 😄 helt ny, oanvänd och kostade typ ingenting ☺️

En broderad duk ska typ se lika samma ut på avigsidan som på rätsidan har jag lärt mig - läste om detta hos Åke så jag fick ju lov att kolla hur min julduk såg ut på undersidan

Ser väl hyfsat godkänt ut eller vad säger Du Åke?


Jo yes med detta så får jag väl lov att nöja mig, jag har väl broderat ut texten tillräckligt för att få följa med tåget hoppas jag 😅


6 kommentarer:

  1. Snyggt broderad Åsa - med baksidan inräknat - och texten 👍
    Vem som bodde i postlådan eller bredvid - om vems fru eeler inte mm - det var en fin brodering 👏🤗
    Må gott Åsa

    SvaraRadera
  2. Ett härligt inlägg, med mycket glimten i ögat i. Den där typen av broderier, som är på julduken har jag också haft, tror att jag t.om har gjort någonting liknande, höll alltid på med något. Viktigt är att baksidan ser bra ut, snudd på som framsidan. Där missade jag, det vet jag.
    Så typiskt med vissa att de anser att man ska vara likadan som dem som kom före en. Så enkelt är ju inte livet, ibland är man, ibland är man inte. Men alltid är man bra på något.
    Härligt skrivet, kul att du är med på tåget.

    SvaraRadera
  3. Vi är fler som är totalt odugliga vad gäller handarbete. Tack och lov, då känner jag mig mindre ensam och misslyckad. Det värsta var ju att även min mamma var en fena på handarbeten. Det var vida känt i byn. Åsså var dottern raka motsatsen.
    Juldukar - har jag inga heller, varken broderade eller andra.
    Ett perfekt bidrag till temat:-)

    SvaraRadera
  4. En snygg tolkning som vanligt. För förväntades kvinnor helt enkelt brodera och annat för det hörde till hemmets sysslor. I dag kväljer kvinnor och män att göra det utifrån intresse och inte plikt. Tur är väl det! Baksidan får helt klart godkänt!

    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
  5. Vi är några som är ungefär lika "duktiga" på det här med att brodera :) Hur som helst så broderade du ut din text till ett perfekt inlägg till ordet. Absolut en godkänd baksida på den duken!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Fina juldukar! Jag tror på en renässans för handarbete och därmed också broderier. Både de som gått i arv och som nytt intresse för nya generationer. När jag jobbade på loppis hade vi så mycket vackra broderade dukar och sänglinne. Mormors lakan höll länge, men till sist gav de upp när vi hade två stora hundar i sängen som rev med sina vassa klor. Men allt handarbete ska förstås vara frivilligt, alla kan inte vara duktig på samma saker. Bevare mig väl!

    SvaraRadera

Skyltsöndag Meningen med livet

  Skyltsöndag med BP Om livet inte har någon mening, vad är meningen med livet? Jag kan väl säga lite kort att mitt förtroende för sjukvårde...