lördag 26 augusti 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 med Karin och Tove och ordet är KONST

Nu är det ett tag sedan jag hängde på perrongen och väntade på tåget men jag hoppas att jag fortfarande har en giltig biljett.

Ordet konst kan betyda flera olika saker:

Förmåga, skicklighet, estetisk verksamhet… 

Konst - kulturyttring som kräver kunskap och färdighet, bildkonst räknas både till de fria och sköna konsterna, begreppet konst används ofta i en snävare mening synonymt med bildkonst.

Man kan ju egentligen säga som så att det som är lätt är ju ingen konst 😅

Min Elin är duktig på att sjunga 🎵 🎶  denna talang måste hon ärvt ifrån sin far...

En bild från december 2017 då Elin uppträdde på Julmarknad/skyltsöndag 

Jag gillar ju att fotografera (och inte minst att läsa liksom att själv skriva…) och nu ska Ni få följa ned mig först till Saxnäs:

För vissa är författaren Bernhard Nordh välkänd 

Bernhard Nordh var en självlärd författare född i Björklinge, Uppsala., jag har ju trott att Bernhars Nordh var från Lappland, fjällvärlden med tanke på de böcker han skrev.

Det sägs att det som är konst, sevärt, skräp  eller möjligen bara konstigt beror på vad den som tittar ser… och det är väl så, det mesta beror på hur det betraktas och vilken känsla det ger.

Nu så är vi i Fatmomakke… 



Elin och länsman


Prosten

Dessa två pappfigurer finns i Länsmansstugan i Fatmomakke - stugan byggdes 1791 - i stugan bodde länsman och prästen 


Köket i Länsmansstugan


Fatmomakke kyrka







I de flesta kyrkor finns det mycket konst 



Jo yes det var väl allt för denna gång 😅 så jag avslutar med att fråga: 

Har Du varit till Saxnäs och/eller Fatmomakke?


6 kommentarer:

  1. Visst har jag varit i Saxnäs och Fatmomakke! Jag har åkt Vildmarksvägen med bil och husvagn helt och hållet år 2002 och delvis med buss då jag åkte Inlandsbanan.
    Och jag äger Fatmomakke-smycket sen 21 år tillbaka!
    SÅ fina upplevelser alltihopa.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin och personlig tolkning du bjuder på och så fina bilder dessutom. Det syns att det gått några år när jag ser bilden på Elin. Själv kan jag icke sjunga men barnen kan. Har ärvt det efter pappan i familjen.

    Nej, där har jag inte varit.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Har läst flera av B. Nordhs böcker. Länge sen nu, men jag vill minnas att jag gillade dem :)
    Lasse och jag åkte vildmarksvägen och visst besökte även vi både Saxnäs och Fatmomakke. Ångrar nu att jag inte köpte ett smycke ...
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant från början till slut idag! Jodå, Åsa, vi har tagit bort tidsbegränsningen på att vara med på tåget. Man hoppar på när man vill och känner för det.
    Fatmomakkesmycket känns som ett sånt som jag villhöver.
    Tack för härligt inlägg!

    SvaraRadera
  5. 🤗Åsa, nog hänger du perrongen och kommer med oss även om du hoppar över nån gång. Du tolkar så härligt personligt här, jag rullade ett par gånger så jag fick med mig!
    Bernhard Nord och Marsfjällen - ja om jag läste? Joo det gjorde jag md glädje - och jag läste om dem också, kanske borde jag göra det igen?
    Fatmomakke var på g att besöka då jag bodde där uppe, men det föll bort och så flyttade jag ju. Fint du visade så jag kom dit🌞
    Må gott! 🌹

    SvaraRadera
  6. Nä, inte varit ens i närheten! Men i många kyrkorum har jag varit och visst är de vackert smyckade! Ibland blir man dock lite fundersam när man ser äldre konstverk på kyrkväggarna och man vet att samtidigt svalt folket när kyrkan hade guld och penningar och konst...
    Många är konstformerna, och tur är väl det eftersom vi oftast tycker så olika. Du har fångat temaordet fint! Ha en bra vecka

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...