måndag 26 augusti 2024

Halmstrån och kostfundering

 Det finns alltid halmstrån att gripa när man har en kronisk sjukdom och många är de som vill få ekonomisk vinst på den utsatthet vi långtidssjuka lever i och typ sko sig på vår olycka 😶

Det är lätt att hoppas och tro att DET hör kommer att hjälpa, men om kostnaden är stor - som långtidssjukskriven eller sjukpensionär finns det vanligtvis inte den ekonomiska förutsättningen att kunna satsa flera tusen i månaden - speciellt inte när det endast är ett hopp, en önskan om att få må bättre.

Det har till och från dykt upp diverse kostråd som typ ska få MEsjuka att må bättre, allt från antiinflammatorisk kost och att enbart äta kött, att undvika kolhydrater och satsa på ren mat.

Nu har jag läst Vanja Wikströms blogg om att hennes man Niklas som oxå har ME ska testa ifall låghistaminkost kan hjälpa.

Frågan är BARA orkar jag dra igång en kostomläggning och hålla mig till den under minst tre veckor OCH är det mat som går att kombinera med ”vanlig” mat så jag typ slipper laga två olika maträtter per dag?

Jo yes eftersom J arbetar och försörjer oss så är det min uppgift att fixa middag till oss - självklart kan mitt mående sätta stopp för detta men jag försöker.

Alla vill vi dra vårt strå till stacken och nånting vill jag ändå vara delaktig och känna att jag bidrar med.


Jag har nu börjat läsa Bortom smärtan av Blossom Tainton och det lilla jag läst hittills känns 👍 

Citat från boken:

”När det gäller att bryta ett ohälsosamt mönster och skapa nya rutiner måste du först och främst vilja må bättre. Det räcker inte att vilja försöka, utan du behöver vara beredd att gå till handling på riktigt. Det är en stor och avgörande skillnad.”




6 kommentarer:

  1. Det går inte att bromsa sig upp för en uppförsbacke! Så är det, så kloka ord men i ett mindre roligt sammanhang förstås. Det mindre roliga är också den oförståelse det finns för sjukdomar som är svåra att ta på. Då tänker jag på läkare etc...det ska till ett brinnande intresse och engagemang för att kunna göra skillnad. Det börjar bli en sällsynt vara detta engagemang..jag har också varit med om en läkare som bad mig googla om jag hade frågor ...och så satte hon sig själv framför näsan på mig och googlade på det som ev. kunde vara min sjukdom. Då menar jag inte att det är direkt fel att googla men jag förväntar mig att läkare ska vara mera insatta ..de har ju ändå en lång utbildning bakom sig och många gånger även en lång erfarenhet. Jag är kanske lite gammalmodig i mitt tänkande nu men ...ja, jag tror att du förstår vad jag försöker få sagt. Att få en diagnos på godtycklighet och gissande. ME är en svår nöt, jag vet det men desto mera tycker jag att de som jobbar inom sjukvården ska vara på alerten.
    Oj, nu blev jag visst långrandig mitt i allt, jag kom upp i varv.
    Allt gott Åsa!
    Tänker på dig och allt du ska stå ut med! 💗 Ändå orkar du hålla humöret och flaggan i topp! 🤗

    SvaraRadera
  2. Men J kanske är villig att äta som dig i tre veckor? Så att du slipper laga tvä rätter?? Jag hon att du hittar mat som kan hjälpa dig. Kram

    SvaraRadera
  3. Det var jag här ovan =)

    SvaraRadera
  4. Ja, det är stora beslut om man verkligen VILL och är BEREDD på att ändra sig.
    Där tycker jag absolut att vården skulle satsa mer på den långtidssjuke som verkligen vill må bättre och är beredd.
    Hoppas du kan bli styrkt att kunna göra en givande förändring!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Med tanke på ditt mående så förstår jag att du inte orkar laga två rätter till varje middag. Jag hade inte pallat det heller. Det bästa vore om J under den perioden kunde tänka sig att äta samma mat. Är den bra för dig är den säkert bra för honom med.
    Sedan borde vården satsa mer. Jag menar du får ju inte ens träffa en dietist galet nog. Jag menar finns det kost som ev kan hjälpa borde det väl vara väldigt smart att testa den. Jag förstår mer än väl att du vill vara delaktig och dra ditt strå till stacken. J jobbar mycket och det blir svårt för honom att hinna allt. All förändring kräver arbete och då är det viktigt att vara motiverad men ett gott stöd betyder också mycket.
    Önskar en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Förstår att det känns jobbigt att testa en ny diet, men som du skriver så famlar man lätt efter ett sista halmstrå. Hoppet finns att det kan hjälpa och jag tror J är beredd att äta "din" dietkost under tre veckor för att se om du mår bättre ...
    Trist att sjukvården fortfarande är så okunniga om ME ...
    Kram

    SvaraRadera

Skyltsöndag Meningen med livet

  Skyltsöndag med BP Om livet inte har någon mening, vad är meningen med livet? Jag kan väl säga lite kort att mitt förtroende för sjukvårde...