lördag 25 november 2023

Hoppa på tåget 🚂

 

Idag är ALLA bilder lånade från Google 

Lördag betyder Hoppa på tåget 🚂 med Karin från Madeira i tågets resturangvagn sitter Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅke och dricker kaffe gjord på den bästa av alla bönor ☕️ 

Dagens ord är Böna 🫘 

Man kan böna och be 🤲 

Jag visste inte förrän jag googlade att bönor tillhör familjen ärtväxter 🫛 🫘 

Sodom och Gomorra T&M: Ulf Peder Olrog Bröder och systrar i Sodom och Gomorra, jag är den saltaste bönan i sta'n. Lot är jag gift med, han räknas till dom torra, så honom bedrar jag minst en gång om da'n, Rättskaffens folk dom har börjat på att knorra, att nattklubbar startas i varje kvarter. Härligt men syndigt i Sodom och Gomorra, för mej kan dom gärna få bli många fler. I rådhuset har borgmästar'n lokaler, där stämningen är minst sagt hög. I rådhussalen har han ordnat baler, i källar'n har han ljumma bad. Bröder och systrar i Sodom och Gomorra..... Tjo vad det fifflas i Sodom och Gomorra, den som ger mutor blr entreprenör. Stadsportar får vi, den södra och den norra, byggs utav gips, av en gipsfabrikör. Stadens teater har plaskdamm åt baletten, där rådmännen skaffar sej spänst och humör. I ålderdomshemmet där skötes rouletten, utav socialvårdens chefsinspektör. Fast jag stod bakom valarrangemangen, är miss Sodom servitris. För spelhålan och största restaurangen, den ägs utav vår stadspolis. Bröder och systrar i Sodom och Gomorra..... Allt går till en tid här i Sodom och Gomorra, och vi lär ju dansa uppå en vulkan. Jag vet vad jag gör när vulkanen börjar morra. Då tar jag min väska och springer som fan. Det brinner i kåken och kåkarna är torra, och brandkåren har säkert ledigt den da'n. När jag ser tillbaka på Sodom och Gomorra, Då är jag den saltaste bönan i sta'n.



5 kommentarer:

  1. Det är ju det jag alltid säger - Blogglandia är världens bästa databas:-)
    Den där dikten om Sodom och Gomorra var otroligt fyndig som tolkning av böna. Bra jobbat!!!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Haha, där fick du till det ordentligt Åsa. Sodom och Gomorra, den satt den. Fint att du kom på det här med bönkaffet i tågvagnarna, tack för det ! Tack för länkarna också, givetvis. 🤗

    SvaraRadera
  4. Så fint med den dikten Åsa! Vacker beskrivning på kaffeböna :)

    SvaraRadera
  5. Vilken kul dikt, Olrog brukar förekomma i korsord minsann. Och visst är kaffebönan viktig, tänk när det var fattigtider och man fick dricka surrogatkaffe gjort på alla möjliga märkliga örter som cikoria, tänker på det varje gång den lila blomman syns i naturen. Och kafferansoneringen, 13 gram per vecka under kriget, ojne vojne. Tack för roligt temainlägg, ha en skön söndagskväll

    SvaraRadera