FortsÀtt till huvudinnehÄll

💯 dagar dag Ă„tta

 Jo men yes det kom ingen snö under helgen 👍 och jag skulle absolut ljuga om jag sa att jag Ă€r ledsen över det 😅 Ă€n sĂ„ har jag ingen direkt lĂ€ngtan efter snö och risk för ishalka…ibland Ă€r det bra nĂ€r SMHI tar fel đŸ€Ș



En ny vecka tar sin början, en vecka dÄ tvÄ helt olika besök pÄ var sin sjukstuga i tvÄ helt olika kommuner.

I onsdags förra veckan var jag till grannkommunen Dorotea och trĂ€ffade en sjukgymnast, denna vecka pĂ„ tisdag sĂ„ blir det ett besök i grannkommunen Vilhelmina dĂ€r jag ska trĂ€ffa den Vita rocken Vilhelmina och pĂ„börja min framtid 😇 och ifall det nu blir som planerat sĂ„ har jag en dejt med astmasköterskan inbokat pĂ„ torsdagseftermiddag hĂ€r pĂ„ sjukstugan... att andas Ă€r en viktig grej och det ska helst funka.

Anledningen till att jag Ă€r aningen osĂ€ker pĂ„ ifall det blir nĂ„n trĂ€ff med astmasköterskan Ă€r att jag icke vet hur mycket energi det tar pĂ„ tisdag och ifall jag Ă€r typ Ă„terstĂ€lld till torsdag, men absolut... jag tar en dag i taget. ÅterhĂ€mtningen Ă€r viktigt.



Jag har börjat med nÄtt nytt, jag lagar mat sÄ det rÀcker till tvÄ middagar och yes det förenklar min tillvaro, det tar inte mer energi att göra en stor form lasagne som rÀcker bÄde igÄr söndag och idag mÄndag.

Om eller nĂ€r jag gör sĂ„ att sĂ€ga större saker, som en större sats lasagne Ă€r det praktiskt att göra det under helgen och J kan hjĂ€lpa mig… jag fixar till exempel inte att fĂ„ ut formen ur ugnen 😅

Det Ă€r samma lika med att plocka ur diskmaskinen ☺️ att plocka ur och stĂ€lla undan porslinet i övre skĂ„pen Ă€r numera Js jobb… jag kan fylla diskmaskinen och med det Ă€r jag nöjd.

Av nĂ„gon anledning - inte bara jag tydligen - Ă€r det mer anstrĂ€ngande med allt som sker över min brösthöjd… ett rĂ„d jag fĂ„tt Ă€r att flytta ner allt nödvĂ€ndigt frĂ„n överskĂ„pen till ”rĂ€tt höjd” vilket Ă€r lĂ€ttare sagt Ă€n gjort.


Jag undrar lite över fÀrgen pÄ lasangen... riktigt sÄ hÀr gul sÄg den inte ut i verkligheten.

NÀr jag sökte efter en nytagen bild i datorn, jag hade typ tio minuter tidigare tömt min mobil pÄ bilder och tÀnkte jag skulle fiska upp en bild frÄn igÄr pÄ mina tvÄ kissmissar och vad som kom nÀr jag sökte pÄ Karma var detta:


Men skam den som ger sig đŸ€Ș


Avslutar med en bild pĂ„ min Teddybjörn 🧾 


Ha en riktigt fin mĂ„ndag đŸ€—

Kommentarer

  1. SÄ kloka ord! Jag suger dem i mig! Man ska aldrig sluta jaga sina drömmar.
    Lycka till Åsa med Vilhelmina i Vilhelmina, sĂ„ hĂ€rligt namn ...och sĂ„ med resten ocksĂ„ förstĂ„s. Din instĂ€llning Ă€r sĂ„ rĂ€tt kĂ€nns det som.
    Jag jobbar pÄ samma sÀtt, gör mat för minst tvÄ dagar för att fÄ till det under veckan. IgÄr blev det en gryta av rökt grislÀgg, massor av lök och kÄl, örter, morötter, rotselleri, vitlök ...och det blev gott, riktigt gott. Men det blev mycket, sÄ tre mÄltider finns för oss bÄda i vÀntan pÄ att bli uppÀtna. Tack och lov för frysen och ett kallt kylskÄp.
    Ha detsamma du med! đŸ€—

    SvaraRadera
  2. Heja dej Åsa! Perfekt att laga mat för mer Ă€n en dag i taget ... jag som Ă€r ensam lagar alltid minst 3-4 portioner ... ja, i alla fall de dagar jag tar mig i kragen och lagar mat alls ...
    Lycka till med veckans lÀkarbesök!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du orkar med alla dina besök- vore ju sÄ klart skönt att fÄ dem avklarade. Jag lagar ocksÄ alltid mer mat Àn vad som gÄr Ät, antingen sÄ fryser jag in eller sÄ Àter vi det en annan dag i veckan. Fina bilder pÄ dina fyrfotade Àlsklingar.

    SvaraRadera
  4. DÄ hoppas jag att veckans tvÄ besök inom vÄrden gÄr bra och att du fixar bÄda. KÀnns liksom skönt att ha det avklarat.
    Vi lagar ofta mat som rÀcker i tvÄ dagar och det Àr vÀldigt smidigt tycker vi. I dag blir det pasta med kycklingfÀrs och det rÀcker till tvÄ dagar.
    Fina bilder pÄ dina fyrbenta vÀnner <3
    Kram och god mÄndag!

    SvaraRadera
  5. Usch sÄ besvÀrligt du har det. Att inte kunna röra pÄ armarna Àr jÀttejobbigt, jag körde slut pÄ mina överarmar nÀr jag jobbade pÄ vÄrt vÀrdshus. DÄ hotade lÀkaren med att han skulle gipsa armarna pÄ mig sÄ jag inte kunde anvÀnda dem! Numera Àr problemet inte lika stort, o du har det nog mycket jobbigare. Du mÄste allt kunna andas för att kunna ta dig till astmasköterskan, fixa ny tid om det kÀnns rossligt. Hoppas allt avlöper bra, det Àr ju ÀndÄ kanon att det börjar hÀnda nÄgot!

    SvaraRadera
  6. Toppen att du lagar mer Àn en dags middag! Ett kallt kylskÄp Àr alltid susen. Jag bestÀller ju kylda matportioner frÄn sjukhusrestaurangen och de har förbrukningsdatum 7 dagar, sÄ det behövs inte lÀggas i nÄgon frys. Bra att veta att man kan spara pÄ middagen sÄpass ifall.
    Lycka till med alla vÄrdbesök! Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Dagens Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 och som vanligt kommer tĂ„get frĂ„n Klyktattarland och det framförs av  Åke frĂ„n Nacka Dagens ord Ă€r Ingen 💹 utan đŸ”„ 😼‍💹 Joo, yes box allright det har varit lite tomt och tyst hĂ€rifrĂ„n pĂ„ grund av lite olika orsaker ☺️ utan att gĂ„ nĂ€rmare in pĂ„ ‼️VARFÖR‼️ sĂ„ jo men det blir ju sĂ„ ibland…  Min magkĂ€nsla kurrar motvilligt och skriker tĂ€nk Dig för‼️skriv inget som nĂ„gon kan missförstĂ„ eller om det förs vidare skadar nĂ„gon annan. Ärlighet skadar ingen… men kan missförstĂ„s, det beror pĂ„ hur det vinklas i andra och tredje hand. Ingen rök utan eld = om det finns rykten sĂ„ mĂ„ste det vara delvis sant. Dagens ord Ă€r ju Ingen rök utan eld đŸ”„   Nu vĂ€ntar jag pĂ„ att tĂ„get frĂ„n Klyktattarland ska komma…  Lokföraren Åke  Ă€r inte riktigt piggelin sĂ„ det kan ta en stund för honom att fĂ„ ordning pĂ„ tĂ„get och samla ihop passagerare. Men jag skickar en Krya pĂ„ kram i ett stort pĂ„skĂ€gg till  Åke i Klyktattarland ❣️ Den som kĂ€nner mig vet att jag Ă€r lite pyroman, jo men yes jag Ă€r

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Lördagförmiddag och jag vĂ€ntar pĂ„ att fĂ„ Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 tillsammans med Min egen skugga…  Det Ă€r en klyktattare frĂ„n Sundsvalls hĂ„llet  Nacka 144  som hanterar tĂ„get och trots snömodd och isbelagd rĂ€ls kör  Åke  framĂ„t i god fart och hĂ€mtar upp passagerare och deras skuggor frĂ„n norr till söder och Ă€ven utanför landets grĂ€nser. HĂ€r ser Ni min skugga som Ă€r ute med Teddybjörnen  NĂ„got skugglika att prata om har jag inte, inte gör jag nĂ„got skuggbudget heller… Om shadow life, detta okĂ€nda icke-kanoniska okĂ€nda liv kan Ă€nnu existera med kĂ€nt liv. Till exempel virus skulle innan de upptĂ€cktes betraktas som en del av skugglivet. Att leva i skuggan av nĂ„gon Ă€r inte helt ovanligt - att nĂ„gons prestationer och förmĂ„ga Ă€r sĂ„ stor att att nĂ€rstĂ„ende inte uppmĂ€rksammas. En skugga av liv under ytan Egentligen hade jag en helt annan plan nĂ€r det gĂ€ller min skugga - men utan att lĂ„ta skuggan av ett misslyckande fördunkla denna lördag sĂ„ kan jag vĂ€l kort och gott sĂ€ga att det blev inte sĂ„ dom jag

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Dagens Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 KAN bli mitt sista beroende pĂ„ vissa personliga Ă„sikter đŸ€« men nu stĂ„r jag hĂ€r redo att Hoppa ombord pĂ„ tĂ„get nĂ€r eller ska jag sĂ€ga OM  Åke frĂ„n Klyktattarland  kommer… förra veckan stod jag och vĂ€ntade, men dĂ„ dök  Åke  aldrig upp, det kan ju hĂ€nda att tĂ„get inte klarade den NorrlĂ€ndska kylan eller om tĂ„get helt enkelt körde fast i snökaoset söder om DalĂ€lven, men en gĂ„ng Ă€r möjligen acceptabelt, tvĂ„ gĂ„nger Ă€r en gĂ„ng för mycket… Dagens ord Ă€r GULD   ThailĂ€ndska paviljongen Ragundadalen ThailĂ€ndska paviljongen i Ragunda uppfördes 1997 - 1998 till minne av den thailĂ€ndske kungens Chulalongkorns besök 1897 En speciell sorts sevĂ€rdighet inte helt vanlig hĂ€r i vĂ„rt avlĂ„nga land absolut vĂ€rt att besöka och jag lovar att det finns GULD Allt som glittrar Ă€r inte GULD men det finns GULD korn ☺️ Om det blir samma visa om igen att  Åke och tĂ„get  inte trafikerar Norrlands inland sĂ„ blir detta min sista lördag med Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂