fredag 24 maj 2024

Hoppa på tåget 🚂

 Lördagens Hoppa på tåget... med Åke från Västernorrland = klyktattarland som kör tåget från mitten av Sverige…  (jo Medelpad är väl mitten av Sverige) och sedan land och rike runt för att plocka upp en salig röra av passagerare för att samla ihop dem i Blogglandia 

ordet är RETRO = återblickande, nygammalt, vintage, stil som innebär en återgång till tidigare stil

Huset där Magasin Mix - en secondhand butik - i Vilhelmina… bilden är från tidigare år, jag har inte varit till Vilhelmina sedan vintern rasat ut från mina breddgrader 

Ett vedeldat lok är väl absolut något som passar in om retro när det är Hoppa på tåget, detta tåg åkte jag och min Elin med förra sommaren





Avslutar med:



10 kommentarer:

  1. Retro är så trevligt att titta på. Vi hade flera hus som det i Vilhelmina, men antingen så revs dom eller så brann dom. Uselt att riva tycker jag. Dom skulle ge plats för Universeum och Världskulturmuséet. Kanske var dom i alldeles för dåligt skick. Vad vet jag??
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så trevligt att du både bidrager och deltar med resan Hoppa på Tåget :) Jag skiner upp som solen då du viar upp Kungliga Postverkets fina logga :) Min far gjorde "bara" 30 år tills han blev sjuk(50 år) Mor jobbade även hon 30 år efter avv vi syskonskaran Blomqvist växt upp :) Jag sken även upp som solen då jag trodde du hade plåtat min kompis Benny Buick 1958 :) men jag ser på reg. numret att det inte är min kompis från Viksjö :) Tack för länken och en fortsatt trevlig lördag :)

    SvaraRadera
  3. Så fina retroskyltar ... ja, huset och bilen är också!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken bra tolkning och jättefina bilder till dagens ord! Jag har helt glömt bort utmaningen så jag får väl se om jag kommer till skott igen. Ett kul ord i dag och dessutom har jag lärt mig skillnaden mellan retro och vintage för den hade jag inte klar för mig.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Du....vilket hus! Ett riktigt drömhus. Jag har ju alltid fascinerats av torn på hus. De andra bilderna är också så fina. Bra fångat Åsa! Ha en fin kväll =) kram

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder....det gröna huset är så pittoreskt å genuint å de gröna nyanserna är fantastiska!
    Bäst tyckte jag ändå att affischen med samen var, tänk att få åka med postdiligensen....!

    SvaraRadera
  7. Huset är ju underbart, påminner om Pippi Långstrumps kåk med tinnar och torn. Tänk, jag har alltid velat bo i ett hus med ett tornrum. Vilken utsikt och vilken höjd...nå, man kan inte få allt. Inte ens en jänkarbil har man ägt, hihi

    SvaraRadera
  8. Vilken rolig samling av retro-objekt:-) Jag tar bilen utan minsta tvekan:-)

    SvaraRadera
  9. Vilket trevligt retro-inlägg! När jag fick se din första bild kom jag att tänka på att jag bara skulle ha kunnat gå ut på Klintehamn och tagit ett foto på alla återvinningsaffärer vi har. Inte finns det mycket service kvar förutom COOP, men affärer som säljer begagnade varor har vi gott om.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Huset kunde jag dö för; nästan i alla fall. Rena Pippi Långstrumphuset. Loket är ju så passligt i det här inlägget. Fina foton, bra tolkat!

    SvaraRadera