lördag 7 september 2024

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna:

Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på en bok, dra ut den och berätta vad det fjärde stycket börjar med. Det mest kreativa svaret kommer att belönas.

Åke från Nacka styr tåget som varje lördag tuffar land och rike runt, 


Jag lärde mig läsa som 4åring och jag har sedan dess läst, läst och läst. Att vara utan en bok att läsa är ett straff.


Stora stygga vargen en kriminalroman av Nele Neuhaus 

Hans hjärta slog ytterligare ett par extra slag när han såg henne sitta därute på den skrangliga trädgårdsstolen. I dagar och veckor hade han sett fram emot det här ögonblicket. Han stod still ett ögonblick för att verkligen låta synen sjunka in.

Stora stygga vargen är uppföljaren till succédeckaren Snövit ska dö.

Om jag ska vara ärlig så är bokens baksida mer intressant än det stycke jag citerade 😅

Vem är flickan som ingen saknar?

En het junidag hittas liket av en sextonårig flicka i floden Main utanför Frankfurt. Hon har blivit mördad och kroppen bär spår av brutal misshandel. Och ingen saknar henne….

En populär tv-programledare har attackerats och låsts in i bagageluckan på sin bil. Hon har nyligen arbetat på ett reportage om en hemlighetsfull organisation med medlemmar från samhällets allra högsta skikt. 

Medan kriminalarna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein gräver djupare i fallet flätas det oväntat samman med den anonyma flickan vid flodkanten och blixtrar en fruktansvärd hemlighet som kommer dem obehagligt nära.

📕 📖 📚 📖 📕 


Nu kan jag ha missförstått, jag citerade det fjärde stycket… möjligen hade Lokföraren tänkt sig fjärde kapitlet, men för mig är stycket och kapitel olika saker.

9 kommentarer:

  1. Jag tolkade precis som du=) Det där låter som en bok för mig. Du var tidig med att knäcka läskoden- bra jobb!
    Ha nu en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Din bok är ny för min del..tack för tipset. Stycke är stycke, kapitel är kapitel, helt olika. Du har tolkat det hela rätt.
    Böcker kan man ju inte leva förutan.
    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att katten kommer ner själv, stackars lilla Karma. För 15 år sedan cirka satt grannens katt i en tall här ute pga en hund. Men det slutade med en lååång stege

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte också på stycke vs kapitel men valde att citera från kapitel. Spelar mindre roll, utdrag ur en bok blev ju ändå resultatet.Jag har också alltid varit en bokslukare, det lästes mycket i min barndom och min mamma och jag turades om att högläsa på kvällen! Deckare är den genre jag läser minst av, jag har så svårt att hänga med i intrigerna och hålla koll på allt som händer, lyckas aldrig lösa några mordmysterier. Kram från pörtet

    SvaraRadera
  5. Men hua vilken bok! Är den lika hemsk som den där berättelsen om nationalparken i Sarek tro... där inte alla kom tillbaka gående... Kapitel/stycke all tolkning är helt fri :) Jag lägger in medvetet ibland för att se vilka som läser egentligen. Trevligt att du var med på tåget :)

    SvaraRadera
  6. Jag tolkade det precis som du gjorde. Inte för att jag deltog men ändå ;-) Visst är kapitel och stycke två olika saker.
    Nej, utan bok vill man inte vara!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Precis som du har jag läst mycket hela mitt liv, men så plötsligt försvann lusten ... var helt borta några år, men har återkommit, men inte riktigt som förr.
    Boken du valt är ingen jag känner till och är nog ingen jag skulle välja. Smaken är ju olika och tur är väl det.
    Jag tolkade som du, för visst är det skillnad på kapitel och stycke!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Älskar citatet i början, en sanning som alla borde ta till sig....Deckare läser jag dessvärre inte, förutom Hellberg pga hans härliga språk.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Håller helt med dig - kapitel och stycke är helt olika saker. Jag började läsa när jag var fem år men blev "storläsare" först vid 13-14 år. Nele Neuhaus skriver bra deckare:-)

    SvaraRadera

Skyltsöndag Meningen med livet

  Skyltsöndag med BP Om livet inte har någon mening, vad är meningen med livet? Jag kan väl säga lite kort att mitt förtroende för sjukvårde...