Fortsätt till huvudinnehåll

Torsdag 26 september


 Idag var jag till Sjukstugan och blev stucken samt vägd och mätt, den provtagning som borde/skulle ha tagits för typ två veckor sedan men glömdes bort… visserligen skyllde min ordinarie läkare på olika bokningssystem, men om jag får säga min ringa mening så beror det på den mänskliga faktorn.

Nåväl om en vecka…tio dagar får jag väl veta om jag fortfarande står med den ena foten i graven.

Det positiva 🥳 är att jag gått ner 6 1/2 kilo. Inte konstigt kanske 🤔 💭 att kläderna börjar bli aningen stora…

Jag har fått frågan vad jag gjort för kostförändring och jag funderar på att svara… jag har slutat äta, fått en ätstörning 😅 det var ju vad som behövdes för att få träffa en dietist.

Den vita rock som jag var till i början av juni sa att jag var tvungen att gå ner i vikt… omkring eller om hon sa minst 5 kg❓och jo yes det har jag fixat.

Jag tänker lite… en stor skillnad på vårdpersonal och vita rockar är om de verkligen lyssnar eller bara hör på vad jag säger, i det senare fallet så är det oxå en fråga om de verkligen hör vad jag säger eller om de tror att de hör… och bildar sig en uppfattning utifrån vad de tror jag säger.

Det är ju aningen klurigt detta med ME/CFS (tidigare Kronisk trötthetssyndrom) eftersom så få inom sjukvården verkligen vet vad ME/CFS är… att det är en neurologisk sjukdom och inte lite enkelt sagt psykisk. Många, de flesta anser att det är psykiskt.

Om typ så där 35 dagar gardet gått ett år sedan jag var på utredning på Umeå universitets sjukhus och det pratades vitt och brett, skulle bli så bra‼️ ökad livskvalitet och en åtgärdsplan stod på agendan.

Vad som hände❓absolut ingenting.

Den tidigare läkaren som jag träffade innan min ordinarie läkare kom och tog över stafettpinnen 😜 sa att hon tänkte inte skicka mig på någon utredning eftersom ingen åtgärd skulle sättas in. Detta var väl typ så där för en tio år sedan… tänk så rätt hon hade.

Antagligen hade min ordinarie läkare tänkt att det skulle bli något efter utredningen hos rehab teamet, men icke, mycket snack och lite verksta blev resultatet.

Enligt åtgärdsplan skulle: 

Jag träffa sjukgymnast/fysioterapeut kontinuerligt - än så länge inte en enda gång under snart 11 månader.

Jag skulle träffa arbetsterapeut - det har inte inträffat än så länge.

Jag skulle träffa en kurator, samtalskontakt - vilket NU möjligen är på G eftersom jag själv tagit kontakt och försökt få hjälp. Den nya vita rocken Vilhelmina ska försöka hjälpa mig och än så länge har hon stått vid sitt ord så jag hoppas på en fortsättning framåt.

Anledningen till att jag inte varit i kontakt med fysioterapeut och arbetsterapeut är att de inte anser att det är nödvändigt eller tillför något.

Det enda som hänt är att det har skett diverse olika provtagningar och jag har fått minst en ny diagnos hypotyreos, underfunktion i sköldkörteln vilket rehab teamets läkare misstänkte låg bakom vissa av mina ”nya” problem. De problem jag redan i april - typ sex 6️⃣ månader tidigare sökt läkare för men det ansågs höra ihop med min ME/CFS diagnos.

Nåväl på tisdag 1 oktober ska nya vita rocken Vilhelmina höra av sig och förhoppningsvis har hon ett positivt besked.

Dagens Norrland bjöd på väder:


Kommentarer

  1. Jamen, bättre sent än aldrig. Nu verkar det äntligen hända nåt, visserligen ett år senare än önskat, men ändå.
    Stort GRATTIS till viktnedgången. Helt fantastiskt. Det var inte bara bra jobbat utan snabbt jobbat också. Ja, och vilka förändringar har du gjort då?

    SvaraRadera
  2. Bra gjort Åsa , de flesta lägger på sig flera kilon under sommaren.
    Hoppas nu att nya rocken hänger i och får rätsida på allt de ligger efter med. Kram
    Ps Trassel har inte fått gå ut, tänker ha honom inne ett bra tag till. Men han får andas friskluft i min famn då han smiter ut då ytterdörren öppnas då vi kommer hem- än så är han nöjd med det. Idag tittade vi länge på en humla.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 och som vanligt kommer tåget från Klyktattarland och det framförs av  Åke från Nacka Dagens ord är Ingen 💨 utan 🔥 😮‍💨 Joo, yes box allright det har varit lite tomt och tyst härifrån på grund av lite olika orsaker ☺️ utan att gå närmare in på ‼️VARFÖR‼️ så jo men det blir ju så ibland…  Min magkänsla kurrar motvilligt och skriker tänk Dig för‼️skriv inget som någon kan missförstå eller om det förs vidare skadar någon annan. Ärlighet skadar ingen… men kan missförstås, det beror på hur det vinklas i andra och tredje hand. Ingen rök utan eld = om det finns rykten så måste det vara delvis sant. Dagens ord är ju Ingen rök utan eld 🔥   Nu väntar jag på att tåget från Klyktattarland ska komma…  Lokföraren Åke  är inte riktigt piggelin så det kan ta en stund för honom att få ordning på tåget och samla ihop passagerare. Men jag skickar en Krya på kram i ett stort påskägg till  Åke i Klyktattarland ❣️ Den som känner mig vet att jag är lite pyroman, jo men yes jag är

Hoppa på tåget 🚂

 Lördagförmiddag och jag väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 tillsammans med Min egen skugga…  Det är en klyktattare från Sundsvalls hållet  Nacka 144  som hanterar tåget och trots snömodd och isbelagd räls kör  Åke  framåt i god fart och hämtar upp passagerare och deras skuggor från norr till söder och även utanför landets gränser. Här ser Ni min skugga som är ute med Teddybjörnen  Något skugglika att prata om har jag inte, inte gör jag något skuggbudget heller… Om shadow life, detta okända icke-kanoniska okända liv kan ännu existera med känt liv. Till exempel virus skulle innan de upptäcktes betraktas som en del av skugglivet. Att leva i skuggan av någon är inte helt ovanligt - att någons prestationer och förmåga är så stor att att närstående inte uppmärksammas. En skugga av liv under ytan Egentligen hade jag en helt annan plan när det gäller min skugga - men utan att låta skuggan av ett misslyckande fördunkla denna lördag så kan jag väl kort och gott säga att det blev inte så dom jag

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 KAN bli mitt sista beroende på vissa personliga åsikter 🤫 men nu står jag här redo att Hoppa ombord på tåget när eller ska jag säga OM  Åke från Klyktattarland  kommer… förra veckan stod jag och väntade, men då dök  Åke  aldrig upp, det kan ju hända att tåget inte klarade den Norrländska kylan eller om tåget helt enkelt körde fast i snökaoset söder om Dalälven, men en gång är möjligen acceptabelt, två gånger är en gång för mycket… Dagens ord är GULD   Thailändska paviljongen Ragundadalen Thailändska paviljongen i Ragunda uppfördes 1997 - 1998 till minne av den thailändske kungens Chulalongkorns besök 1897 En speciell sorts sevärdighet inte helt vanlig här i vårt avlånga land absolut värt att besöka och jag lovar att det finns GULD Allt som glittrar är inte GULD men det finns GULD korn ☺️ Om det blir samma visa om igen att  Åke och tåget  inte trafikerar Norrlands inland så blir detta min sista lördag med Hoppa på tåget 🚂