Fortsätt till huvudinnehåll

Provtagning och ACT

 Om jag har tur ☺️ jo yes jag väljer att tänka så… så har jag chans att gå testa något som heter ACT och om möjligt 🤔💭❓kanske jag kan få bättre livskvalitet.

NEJ jag tror INTE att ACT direkt botar ME men vem vet❓Jag tänker ju inte tacka nej ifall jag får chansen.

Jag får veta ifall jag så att säga får chansen inom två veckor… men jag har en provtagning inbokad på torsdag… den provtagning som blev missad när jag var och lämnade blodprover förra veckan.

Min ordinarie läkare är väldigt positivt inställd till den nya Vita rocken Vilhelmina och han tror att ifall planerna går som planerat blir det bra för mig.

Vad är ACT?

ACT är en förkortning för Acceptance and Commitment ­ Therapy och uttalas som engelskans »act«, agera. Det är en terapiform som oftast används vid terapeutisk behandling. ACT används även inom arbetslivet eller som prevention av stress och psykisk ohälsa i olika sammanhang och då brukar man använda uttrycket Acceptance and Commitment ­ Training för att förtydliga att det inte är regelrätt psykoterapi.

Extremt sammanfattat kan man säga att ACT handlar om två saker; 1. Identifiera vad man tycker är riktigt viktigt i livet, och 2. Ta faktiska, konkreta steg (beteenden) i riktning mot vad man tycker är viktigt i livet.

Hur används act?

ACT har fått stort genomslag vad gäller behandlingen av personer med långvarig smärta, kroniska sjukdomar och depression. Men metoden är brett tillämpbar och kan användas för att bli bättre på att hantera till exempel stress, tinnitus och ångest, eller för att stärka en relation.

Kommentarer

  1. Hoppas du får chansen att testa ACT! Jag har läst lite om det och det verkar hoppfullt. Klart man griper efter varje halmstrå till förbättring av livskvaliteten. Många saker får man lära sig att acceptera men varje liten glädjesmula kan bli till guldkant. Lycka till 🍀 kram!

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att du får prova ACT
    Så illa som de behandlat dig, det senaste året så kan de knappast neka det här. Helt klart värt att testa. Håller tummarna! Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen att du får testa ACT. Det var något helt nytt för mig men låter som om det helt klart vore värt att testa.
    Håller en tumme jag med!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tummarna upp nu hur högt och hårt som helst. Hoppeligen så får du prova ACT. Lycka till !
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 och som vanligt kommer tåget från Klyktattarland och det framförs av  Åke från Nacka Dagens ord är Ingen 💨 utan 🔥 😮‍💨 Joo, yes box allright det har varit lite tomt och tyst härifrån på grund av lite olika orsaker ☺️ utan att gå närmare in på ‼️VARFÖR‼️ så jo men det blir ju så ibland…  Min magkänsla kurrar motvilligt och skriker tänk Dig för‼️skriv inget som någon kan missförstå eller om det förs vidare skadar någon annan. Ärlighet skadar ingen… men kan missförstås, det beror på hur det vinklas i andra och tredje hand. Ingen rök utan eld = om det finns rykten så måste det vara delvis sant. Dagens ord är ju Ingen rök utan eld 🔥   Nu väntar jag på att tåget från Klyktattarland ska komma…  Lokföraren Åke  är inte riktigt piggelin så det kan ta en stund för honom att få ordning på tåget och samla ihop passagerare. Men jag skickar en Krya på kram i ett stort påskägg till  Åke i Klyktattarland ❣️ Den som känner mig vet att jag är lite pyroman, jo men yes jag är

Hoppa på tåget 🚂

 Lördagförmiddag och jag väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 tillsammans med Min egen skugga…  Det är en klyktattare från Sundsvalls hållet  Nacka 144  som hanterar tåget och trots snömodd och isbelagd räls kör  Åke  framåt i god fart och hämtar upp passagerare och deras skuggor från norr till söder och även utanför landets gränser. Här ser Ni min skugga som är ute med Teddybjörnen  Något skugglika att prata om har jag inte, inte gör jag något skuggbudget heller… Om shadow life, detta okända icke-kanoniska okända liv kan ännu existera med känt liv. Till exempel virus skulle innan de upptäcktes betraktas som en del av skugglivet. Att leva i skuggan av någon är inte helt ovanligt - att någons prestationer och förmåga är så stor att att närstående inte uppmärksammas. En skugga av liv under ytan Egentligen hade jag en helt annan plan när det gäller min skugga - men utan att låta skuggan av ett misslyckande fördunkla denna lördag så kan jag väl kort och gott säga att det blev inte så dom jag

Hoppa på tåget 🚂

 Dagens Hoppa på tåget 🚂 KAN bli mitt sista beroende på vissa personliga åsikter 🤫 men nu står jag här redo att Hoppa ombord på tåget när eller ska jag säga OM  Åke från Klyktattarland  kommer… förra veckan stod jag och väntade, men då dök  Åke  aldrig upp, det kan ju hända att tåget inte klarade den Norrländska kylan eller om tåget helt enkelt körde fast i snökaoset söder om Dalälven, men en gång är möjligen acceptabelt, två gånger är en gång för mycket… Dagens ord är GULD   Thailändska paviljongen Ragundadalen Thailändska paviljongen i Ragunda uppfördes 1997 - 1998 till minne av den thailändske kungens Chulalongkorns besök 1897 En speciell sorts sevärdighet inte helt vanlig här i vårt avlånga land absolut värt att besöka och jag lovar att det finns GULD Allt som glittrar är inte GULD men det finns GULD korn ☺️ Om det blir samma visa om igen att  Åke och tåget  inte trafikerar Norrlands inland så blir detta min sista lördag med Hoppa på tåget 🚂