lördag 1 april 2023

Hoppa på tåget 🚂

 


Hoppa på tåget 🚂 

Ordet är Prenumeration

De som tar tåget framåt är Tova & Karin

Helt osökt kom jag att tänka på min äldste farbror som var ”lite eljest”, troligen skulle han fått stämpeln ADHD eller nån annan diagnos ifall han varit barn/tonåring i nutid.

När han ringde min far och jag svarade (detta var ju innan det satt en personlig mobil i var mans hand) så det första min farbror sa var: 

Hur står det till med mord, hor och tjuverierna på byn nu för tiden?

Men det har ju inget med prenumeration att göra 😜 men min farbror får fortsätta vara med i denna historia… När han träffade min första pojkvän som fick träffa släkten tittade min farbror på honom och sa:

Är det en prenumeration eller lösnummer?

Om man tänker som så borde ett giftemål vare en sorts prenumeration 😎

Om det nu är en prenumeration att vara gifta, så får man väl hoppas att ingen tar ett lösnummer 😜

Men det finns en uppsjö olika prenumerationer numera, allt från tidningar både i pappersform och på nätet, youtube och blogg till mat, ja man kan till och med prenumerera på underkläder och strumpor 🧦 

11 kommentarer:

  1. Lite eljest var ett roligt intryck. När du ändå nämner giftermål kan ja spä på med med ett uttryck en fd arbetskamrat till mig alltid körde: Somliga slutar det lycklig för och för andra med giftermål. När hans dotter gifte sig för några år sedan var hag inte sen att påpeka i gratulationerna: Men Linda vad har din far alltid påpekat? Jo jag vet Åke svarade hon :)

    SvaraRadera
  2. Jo YouTube är nog nästa prenumeration man måste ta, det här med reklamen håller på att göra en galen...

    SvaraRadera
  3. Lite eljäst! För det och för din tolkning som är en friskus om en töl -tåler/tolererar det eljest ... får du mitt gillande; samt att första april skylten är underbar! 👏💃🌞

    SvaraRadera
  4. eljest ska det stå och inte eljäst ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte låta bli att kommentera nu Tove, i dagar som nu, så skulle det ju vara bra om man kunde få mera el med hjälp av jäst ;)

      Radera
  5. Ha ha, vilken underbar kommentar du fick från honom! Dessutom så ligger det en hel del i jämförelsen för nog ska ett äktenskap vara en prenumeration och icke ett lösnummer :D Sedan finns det många i dag som inte nöjer sig med en tidning...

    Önskar en god lördag!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Stort tack för ett gott skratt! Och precis som Znogge och andra ligger det mycket i att ett äktenskap kan vara en prenumeration. Väldigt bra liknelse. Och en god historia. Tack också för en fin bild.
    Önskar dig en trevlig helg-

    SvaraRadera
  7. Måste först få säga wow till din fantastiska solbild! Ler ända upp till öronen! Helt klart är det en riktig vårvintersol där snön gnistrar i solskenet.
    Vilken rolig farbror du berättar om. Jag har nog kört med både prenumerationer (fyra äktenskap) och en hel del lösnummer i mina dar, hihi, man är väl inte mer än människa. Dessutom prenumererar denna människa på både trosor och strumpor! Ha en fin fortsättning på den luriga dagen

    SvaraRadera
  8. Fotot är verkligen vårlig vinter i mina ögon. Tack för det, så vackert, så härligt säger "flickan " som har flytt snön...
    Jag känner igen det där uttrycket om att ha lösnummer eller att prenumerera, det var vanligt också på Åland; kanske är det fortfarande. Förmodligen är det hur vanligt som helst där. Så kul att ha gemensamma nämnare .
    Ha det bra Åsa!

    SvaraRadera
  9. Gillar din farbror skarpt. Eljest är ju bara förnamnet. Så rapp i käften och snabbtänkt. Å rätt har han ju också;-)

    Å mitt äktenskap är nog den längsta prenumeration jag haft om jag tänker efter...

    Annars prenumererar jag bara på tidningen "Digital Foto". Det var mest min man som läste den, så nu har jag sagt upp den prenumerationen också.

    Klarar mig så gott med allt som publiceras på nätet så...

    SvaraRadera
  10. Aj, denna din farbror skulle ha passat min faster som hand i handske! hon var rättfram i sina kommentarer, alla visste att allt hon sade kom från ett gott hjärta som väntade sig svar på tal... TAck och lov är min ena systerson likadan...

    SvaraRadera

Snön faller 23 april

 Jag sitter och slötittar påTrädgårdstider på SVT samtidigt som jag kollar bloggar 😊 Måste bara dela med mig av dagens bilder 😜 Snön falle...