lördag 27 maj 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Förra lördagen missade jag att Hoppa på tåget 🚂 men denna lördag är jag i tid och står på perongen och väntar på att Karin ska komma körandet med tåget ihop med Tova som ser till att alla på tåget har det bra 😊 

Biljetten är fixad, STAKET är ordet.

Jag börjar med en bild:

Runt Sollefteå Camping ett enkelt trästaket juli 2017

Jo men yes när jag ändå vandrar i minnenas arkiv och kollar efter bilder på staket så fann jag även denna bild:

En renbild 😅 mars 2018

Staket kan jämställas med hinder och här kommer något jag snott och kopierat på nätet:


Att bygga staket eller murar för att förhindra människor att komma in eller ut från ett land känns ju väldigt 1940-tal och borde väl vara ett skämt och inte på riktigt när till exempel USA och Finland faktiskt bygger staket, en mur för att hålla människor från att komma in i landet.

Att ha delar av gården inhägnad är vanligt här i Norrland både för att hålla djur inne på gård och för att hålla djur utanför, enligt min uppfattning är det mindre vanligt ned staket för att hålla andra utanför ens tomt… oftast kan det finnas en häck ut mot vägen, nu har jag icke gjort någon vetenskaplig undersökning 😅 jag bara påstår vad jag sett i mitt närområde.

Ett staket under 1.10 cm som är luftigt behöver icke ha bygglov, ett plank är lite mer diffust. En pergola med permanent tak behöver bygglov - nu är väl en pergola inte ett staket 😅 men väl ett hinder för insyn.

Dessa två bilder är från min faster i Tyskland:



Avslutar med ett gäng olika bilder på staket:

Ett staket för att hålla hästarna på rätt sida 

Ett staket för att hålla människor från att trilla ner i Vojmån 

Min personliga tolkning 😅 ett staket på var sida den lilla bron över en bäck - jo yes typ ledstång 😃 Men jag gillar denna bild 🤩

7 kommentarer:

  1. Renstaketet gillar jag mycket, kanske renen är en av orsakerna? 😉 Det sista staketet på den lilla bron/spången över vatten, är härlig. Jag skulle kalla räcket, staket, jag också. Du fick tag på flera olika bra staket Åsa! Roligt att läsa om tillstånd att bygga staket också, hur högt och hur lågt det får vara med tanke på bygglov. Något jag inte alls har tänkt på men så är det tydligen, man ska hålla sig under 1.10 m om man bor i Norrland.
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
  2. Åsa; du skriver så härligt friskt med norrsken på himlen i solig form 👌
    Bilderna på olika staket - renstaketet blir också min favorit 👍 - de är fina. Bilden med Vojmån är underbar💙
    Sakande dig förra tågavgången - men så blir det ibland.
    Ha en fin helg. Ses nästa lördag igen 😊

    SvaraRadera
  3. Snyggt tolkat och härliga bilder! Det finns många olika sorters staket men olika funktioner. En del finare än andra och en del effektivare än andra.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram från mig som också missade förra gången :D

    SvaraRadera
  4. Hade ingen aning om att det finns så himla många staketvarianter. Och det intressanta är att de alla är olika beroende på var staketen finns, både inom Sverige och utomlands. Vilket roligt och informativt tema med andra ord.
    Sedan är du väldigt bevandrad vad gäller byggregler/-lov. Imponerande! Du skulle kunna få jobb på mitt gamla arbete;-)

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om den söta lilla staketförsedda bron, så romantisk! Det gröna staketet från Tyskland var väl ganska andefattigt, men, å andra sidan, vem bryr sig om staketet när trädet är så vackert! Nu måste jag googla på Hoopers.....Glad Pingst från pörtet

    SvaraRadera
  6. När jag såg "häststaketet" ramlade många minnen in från min hästtid. Hästar förhåller sig olika till stängsel, min sista häst ev ner bara för att visa hur duktig han var! Han rymde inte. En annan brydde sig noll om elen i stängslet, en tredje höll sig två meter ifrån...

    SvaraRadera
  7. Den anonyma är OrdOdlaren...

    SvaraRadera

Hoppa på tåget och Färgsprakande fredag med Lillasyster + bilgudens förbannelse

 Det var länge sen jag plockade några blommor… Det var länge sedan jag Hoppade på tåget 🚂 men jag tror nog att vår Chaufför  kommer ihåg mi...