lördag 3 juni 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Här står jag på perrongen och väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 som styrs av Tove under juni månad och någonstans i en kupé finns Karin förutom passagerare så fraktar tåget en massa BETONG av olika sort.


Jo yes jag och min Teddybjörn står på en BETONG platta, här har det för länge sedan stått ett hus 
(Teddybjörnen är tufsig och ser ut som en gammal tovesock 😜 men det är inget fel på honom… hunden låter hår, vinterpälsen ska bort och en husky fäller underull vilket gör att det ser ut som Teddan tappar stoppning 😜)

BETONG 

Trädgårdsplattor - betongplattor, hemma på vår gård 

Lite fakta om betong och klimatpåverkan 

Betongmarksten tar upp koldioxid från luften

Betongmarksten tar upp koldioxid från luften. Processen kallas karbonatisering. Eftersom marksten och plattor av betong har mycket yta i förhållande till sin volym, tar dessa produkter upp förhållandevis stor mängd koldioxid från luften. Man kan beskriva processen som att betongen återgår till sitt ursprung som kalksten. 

Forskning visar att de betongkonstruktioner som idag finns i Sverige tar upp cirka 300 000 ton koldioxid per år. Det motsvarar 15-20 procent av koldioxidutsläppen som uppstår vid tillverkningen. Genom att förbättra återvinning och karbonatisering efter rivning kan koldioxidupptaget mångfaldigas. Plattor och marksten av betong tar upp koldioxid under hela sin livslängd.
Kopierad och lånad bild från Svensk Markbetong - även fakta texten kommer därifrån

Återvinning

Betong kan återvinnas till 100 % eftersom det är ett naturmaterial baserat på berg och sten. Återanvändning av hela plattor och markstenar, t ex när schakt-arbeten sker i gatan, minskar miljöbelastningen. Krossad betong är ett material som är lätt att återvinna och lämpar sig väl att använda som bär- och förstärkningslager i vägöver-byggnader. När betongen, ofta efter mer än 100 år, fyllt sin uppgift kan den därför återvinnas, ofta i form av fyllnadsmaterial.

Naturligt material

Betong tillverkas av berg, grus, cement och vatten. Huvudråvaran i cement är kalksten. Betong tillverkas med andra ord av ämnen som finns i naturen. Återvunna restprodukter från industriella processer, till exempel slagg och flygaska, kan också ingå. Betong innehåller inte utfasningsämnen eller andra ämnen klassade som farliga för hälsa eller miljö. 

Det pågår också en gradvis utfasning av naturgruset i svensk betongtillverkning. Redan idag använder många tillverkare enbart krossad ballast i betongtillverkningen.

Denna betongkoloss är en av de få statyer som återfinns i mitt närområde, en kvinna som är placerad utanför äldreboende/demensavdelning 


En annan betongstaty, jag tänker på geten Gullspira från Barnen i Frostmofjället 😅

Denna get 🐐 ligger på gågatan i Sollefteå 

Av betong görs flera olika produkter.



Jo yes detta var då mitt bidrag till dagens Hoppa på tåget 🚂 

Ha en riktigt fin fortsättning på denna lördag då ses vi troligtvis i morgon på Skyltsöndag med BP


8 kommentarer:

  1. En snygg och lärorik tolkning av ordet betong! Passande bilder till som vanligt så det gjorde du bra.
    Man ser verkligen hur mycket Teddy fäller nu men det är ju helt normalt för rasen.

    Önskar en fortsatt fin lördag!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Bara för att 😜 jag vet inte varför texten går från vit till svart 🤷‍♀️/åsa

    SvaraRadera
  3. Den där geten är nog något jag villhöver väldigt mycket! Ett fint och lärorikt betonginlägg kom du tuffandes med på tåget idag . Tack! Jag slapp ju googla också...nu fick jag veta allt det jag inte visste om alls. Koldioxid , handlar det om. Ojski...men vi får verkligen hoppas på att de hittar, de som är duktiga på sådant, något som är bättre för miljön.
    Den där lilla sötnosen Teddybjörnen kan du väl klappa lite extra från mig. Den här årstiden brukar man veta om att man har hund i hemmet. Minns från min egen hundtid med två stora labradorer.
    Önskar dig en fin fortsättning på lördagen!

    SvaraRadera
  4. Otroligt ambibiöst och fint inlägg! Jag är så imponerad av alla deltagares inlägg, jag bara slarvade bort mig helt för jag var inte ett dugg sugen på att tolka betong. Du gör det med den äran! Men nu har jag sett något som får även mig att gilla betong, geten! Av alla sorters djur jag mött i mitt liv har getter varit de roligaste! Rymningsbenägna, ja, men ack så underbara. Ha en skön söndag! För det är du värd!

    SvaraRadera
  5. Som sagt berikande att läsa bloggar. Nu har jag lärt mig massa nytt ♡

    SvaraRadera
  6. Temat löste du galant!!! Fick ett gott skratt - trodde att J var VVS:are, men sysslar han med betongläggning också? Eller ska han "snygga till" er gård? Tänkte på geggan som du visade för några veckor sedan.
    Tusen tack för allt info om betong. Hade som vanligt ingen aning om dessa fakta.
    Å Teddy ser för jävligt ut. Sorry! Jag får rysningar bara jag tittar på honom. Å säg inte att den tappad pälsen hamnar på ert golv;-) Nej, usch;-)
    Hoppas vi ses imorgon:-) Tusen tack för länken idag:-)

    SvaraRadera
  7. Det blev ett intressant och lärorikt inlägg på veckans temaord! Snyggt jobbat Åsa!
    Förstår att det är jobbigt med Teddys pälsbyte nu så här inför sommaren. Själv är jag mycket nöjd med att Muffin aldrig fäller ett endaste litet hårstrå!
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Åsa ✨👏 för ditt fina gensvar på mitt betong! Ett nöje att läsa dina vinklingar på ordet! Betongfrälsta jag fick en ny vidgad vy! Tack och må gott - vi ses om en vecka igen!💖

    SvaraRadera

Hoppa på tåget och Färgsprakande fredag med Lillasyster + bilgudens förbannelse

 Det var länge sen jag plockade några blommor… Det var länge sedan jag Hoppade på tåget 🚂 men jag tror nog att vår Chaufför  kommer ihåg mi...