lördag 28 oktober 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Så var det lördag igen och jag står här och fryser om tårna på perongen och väntar på att Karin från Madeira ska komma körandes så jag kan Hoppa på tåget 🚂 

Övriga passagerare är: Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula,  StefanZnoggeÅkeÅsa

Dagens ord är tår… tår kan betyda både det ena och det andra 😅

Jag gråter ibland, men får ofta tårar i ögonen när det blåser och ibland får jag tårar i ögonen då jag blir lite sentimental och rörd.

Vid lökhackning rinner ofta tårar 🧅 

Kaffetåren är den bästa stod det på en broderad bonad hos någon äldre släkting… ☕️ 

Jag funderade på ifall tårna liksom fingrarna har något namn 🤔 💭 jag vet att i barnböcker och ramsor så finns det några varianter…  men jag undrar verkligen om jag till exempel skulle säga till läkaren att jag har ont i tilleros eller tillerotta 😜

Tår på tand betyder faktiskt sup, nubbe, stänkare eller varför inte tuting 😅

Det finns flera sångtexter med tårar och gråt; Tårar skymd av ett regn, Tårar från himlen och  Vem får nu se alla tårar är bland de första när jag googlade 🎵 🎶 

Torkar aldrig tårar utan handskar med Jonas Gardell är ju välkänd… 

Jag avslutar för ovanlighetens skull inte med någon bild utan med en kort text:

Vem kan segla förutan vind, vem kan ro utan åror, vem kan skiljas från vännen sin utan att fälla tårar?


6 kommentarer:

  1. Vilken bra och heltäckande tolkning av ordet tår!
    Själv får jag lätt tårar i ena ögat när det blåser. Det kom efter att jag hade hålet på näthinnan så tydligen är det ögat känsligare.

    En fin avslutning i stället för en bild.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
  2. Namn på tårna? Skojar du? Det känner jag inte till trots barn, barnbarn och barnbarnsbarn! Det måste kollas upp! Tår på tand var ett nytt uttryck som jag inte hade förstått utan förklaring, tack, alltid skoj att lära nytt! Älskar citat och gamla ordspråk och gammalt ordbruk och dialekter (även dem jag inte begriper) Jag ska skåla med dig med en tår-på-tand-whisky i afton till Så mycket bättre! Ha en skön fortsättning på helgen

    SvaraRadera
  3. Ibland använder jag mig av Mannerströms lökhackare, om det är mycket lök som ska hackas - då minimerar man tårarna. Nej, man går inte till läkaren och säger att jag har ont i Kroknosa - men barnramsorna sitter ju kvar i huvudet. Ha nu en fin kväll Åsa!

    SvaraRadera
  4. Bra att Paula inte heller känner igen smeknamnen på tår. Kände mig himla dum faktiskt. Vet att fingrarna har smeknamn på engelska, men de har jag glömt - såklart!
    Världens duktigaste tolkning av tår:-)

    SvaraRadera
  5. Jättefint inlägg Åsa! Tårnas smeknamn kände jag inte igen alls. Jättekul att få läsa om dem, däremot har handens fingrar många. Lök är hälsosamt på många sätt; jag inbillar mig att tårkanalerna mår bra av löktårar, öppnar upp ...
    Fin bild, härlig!
    Ja, vem kan segla förutan vind?
    Ha en fin fortsättning på vintertidens första söndag för den här gången. 🤍

    SvaraRadera
  6. Så gripande text du bjuder på.

    SvaraRadera