lördag 4 november 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Jag vandrar fram och tillbaka på perrongen och tittar mig omkring, tittar upp mot taket och funderar på hur jag ska ro i land denna utmaning.

Jag väntar på att Karin från Madeira ska komma körande så att jag ska kunna Hoppa på tåget 🚂 denna lördag då tåget är lastat med tak av olika slag.


De övriga passagerarna är: Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅke

Det finns i princip alltid åtminstone två helt olika tak... nämligen innertak och yttertak. 

Sedan har vi biltak, plåttak, ladutak, avgiftstak, utgiftstak och skattetak, för att inte glömma bort takfärg och taklampa.

Sedan finns uttryck som glädjen stod högt i tak liksom höll på att gå i taket.

Det är viktigt för oss alla att ha tak över huvudet.

Världens tak...ett annat namn på Pamirs högplatå, ett bergslandskap i Centralasien beläget mellan Hindukush, Karakorum och Tian Shan.

Politiskt sett är Pamir uppdelat mellan Tadzjukistan, Kirgizistan, Kina och Afganistan.

Glaciären Fedsjenkoglaciären är med sina 77 km världens längsta glaciär utanför polerna.


En bild från Saxnäs, där det hänger kläder på tork under ett tak. Kläderna är våtdräkter och de får samsas med utrymmet ihop med ett par cyklar.

Ett annat tak...


Han jag är gift med 💖 på taket till det blivande växthuset

Inte en katt på hett plåttak 😏 men däremot Bullen på ett tak


11 kommentarer:

  1. Det märks att du är gift med en duktig hantverkare med tanke på ditt val av tak. Men dessutom har du googlat och hittat tak som var helt okända för mig. Informativt och intressant:-) Bra jobbat där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar: Inte googlat om nånting annat än fakta om Världens Tak
      Tältet med våtdräkter och cyklar tillhör, STALO ÄVENTYR
      – Guidade upplevelser på naturens villkor – Våra huvudsakliga turer och upplevelser är till fots, med mountainbike eller med snorkel och våtdräkt.

      Jag rekommenderar verkligen ett besök i Saxnäs

      Radera
  2. Svar: Pamirs högplatå och Fedsjenkoglaciären, för att inte tala om det roliga taket i Saxnäs;-)

    SvaraRadera
  3. Många tak finns det och du har verkligen listat dem bra =)
    Man kan undra om det var ett triathlonlopp på gång i Saxnäs? Ha en fin kväll. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nix, STALO ÄVENTYR
      – Guidade upplevelser på naturens villkor – Våra huvudsakliga turer och upplevelser är till fots, med mountainbike eller med snorkel och våtdräkt.

      Jag rekommenderar verkligen ett besök i Saxnäs

      Radera
  4. Så fint du fick till tak-temat, med hela världens tak! Katten på plåttaket hade jag snott, hihi, och Kirgizistan kan jag inte uttala utan att stamma! Det är nog vackra nejder där, tänk så lång väg den mannen har rest för att komma hit till kalla Sverige. Hunden på bilden överst, som sitter så fint, är han din? Vilket leende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes Bullen var min första Husky 💕 en dröm som ev sann… tyvärr blev han sjuk så vi gick låta honom avsluta livet innan han plågades allt för mycket.

      Radera
    2. Så sorgligt, men man måste tänka på hundens bästa, de får ju inte lida. Kram

      Radera
  5. Vilken fin presentation angående tak. Bullen där bygger på en stabil takkonstruktion. Kul bild där från Saxnäs med taket som torkar våtdräkterna. Hundar gillar ju att hålla koll, så vad passar inte bättre än att ligga på taget :)

    SvaraRadera
  6. Som vanligt en fin och varierad tolkning med passande bilder. Bullen såg verkligen ut att vara herre på täppan där!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Du fick ju till väldigt många tak, så där bara. Toppenbra inlägg!
    Karin sent omsider, idag igen. Det tycks inte finnas ett tak för min gränslöshet just nu. Är lite sen hela tiden. Ha det gott Åsa!

    SvaraRadera