lördag 2 december 2023

Hoppa på tåget 🚂

 Lördag betyder Hoppa på tåget 🚂 och jag står resklar i lampans sken och väntar på att Karin från Madeira ska komma körande… jag ser strålkastarljuset borta i kurvan och gör mig redo att äntra tåget… jag ser i det bleka skenet av en svag glödlampa de övriga resenärerna Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅke som sitter samlade runt en stor samling lampor.

Dagens ord är LAMPA 💡 

Googlade min vana trogen för Vem vet❓inte Du inte jag  (Lisa Ekdahl 1994) nåväl det var en parantes och nej det finns inte direkt någon annan betydelse av ordet lampa än just lampa = ljuskälla, belysning 💡 

Hos de allra flesta finns det flera olika ljuspunkter, ljuskällor och en mängd lampor av skilda slag.

Vi är absolut inget undantag, även här hemma finns det lampor av vitt skilda slag och användning.


På denna bild ser man inte mindre än fyra  ljuskällor‼️ en hängande taklampa över bordet, en fönsterlampa med röd glödlampa (eftersom det lackar mot jul) en skymt av adventsljusstake och golvlampan i hörnet vid fåtölj och soffa 🛋️ 

Jag sitter oftast i fåtöljen och läser och då behövs bra ljus.


Allt ljus på mig kan artister säga där de står i strålkastarljuset på scenen.

Min dotter -höstkonsert 

Utomhusbelysning 

Det finns lampor som inte lyser… på grund av avsaknad av glödlampa 💡 ledlampa eller kontakt 🔌 det finns skomakarlampor och pannlampor liksom lampskärmar och lampslöjor… 



6 kommentarer:

  1. Tuff tuff, här kommer jag Åsa...
    Den sista lilla lampan, glödlampan skulle jag gärna bli mera bekant med. En ljuspunkt i tillvaron minsann.Tack för din tolkning av ordet lampa och för dina länkar. 🤍

    SvaraRadera
  2. Bra läsbelysning behöver jag också. Vem vet, du kanske tar över som lokförare efter Karin och Tove?
    Ha en bra kväll =)

    SvaraRadera
  3. Gillar bilden med den balla lampan över bordet. Med speglingarna av ramarna ser den ut som ett mosaik. Riktigt fräckt!
    En jättefin bild på Elin och det blåa trädet - gillas skarpt! Inte rött, och inte vitt utan blått. Bra där:-)

    SvaraRadera
  4. En snygg tolkning som vanligt! Själv hann jag inte riktigt med denna helg. Bra belysning är verkligen A och O när man läser känner jag. Snygg lampa där över bordet!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Där i lampans sken trivs även familjens fyrfota vän. Fin tolkning, Uppfinnarjocke han var ett riktigt ljushuvud!

    SvaraRadera
  6. Vilka fina inledningsord du startar med, du verkar redo för uppgiften :) Ja lampor i vårt hem kan vara så viktiga, så fint du jular upp med den röda lampan. Rött betyder jul för mig :) Ett mycket fint och framfört inlägg om lampa Åsa.

    SvaraRadera