onsdag 7 februari 2024

Fånga februari med Underbara Clara

Onsdag, mitt i veckan jag kör Fånga februari med Underbara Clara och ordet är:

 Göromål = syssla, arbete, jobb, uppgift, åliggande, värv, arbetsuppgift, sysselsättning och ärende 😅

En sak jag tycker är jäkligt jobbigt med min sjukdom… - en neurologisk sjukdom, Sjukdomen benämns även som en allvarlig, kronisk multisystemsjukdom där både nervsystem, immunförsvar och energiproduktion påverkas - jo men yes, en sak som är jäkligt jobbigt är att må kräkilla, jag är i princip dagligen, stora delar av dagen illamående, allt från ”jag mår illatill ”akut toaberoende” vilket nästan går att jämföra med typ vanlig ”normal magsjuka” 🤢🥴 om man nu skulle ha ”magsjuka” allt från ett par timmar till nått dygn i veckan året om 🤔💭

Detta illamående hänger alltså vanligtvis med varje dag… det påverkas av hur jag mår 😞 om kroppen värker, när jag blir för trött, vid ansträngning och så vidare.

Nåväl kanske Du som läser detta tänker 🤔💭 VAD har det med göromål att göra, hur ska hon nu lyckas knyta ihop säcken?


Jo yes jag har trots min funktionsnedsättning på grund av en sjukdom som tar mer av mitt liv än jag skulle tillåta ifall jag hade ett val 😓 så har jag varje dag vissa göromål och sysslor att utföra dels för min egen skull och dels för min familj… redan från dag ett då jag insjuknade så bestämde min man att jag skulle fortsätta utföra de sysslor och göromål som jag klarar av, dels för min egen skull för att fortsätta känna mig delaktig och ha ett värde som människa. Om jag inte längre försökte utföra diverse olika saker så skulle jag antagligen bli sämre fortare.

Så jo yes jag utför de arbetsuppgifter som åligger mig och det jag inte klarar av får jag hjälp med.


Jag går varje dag - i ur och skur - ut på promenad med mina fyrfotade vänner, de som ger mig motivation att kliva upp och lämna sängen även de dagar jag helst vill dra nått gammalt över mig, kasta in handduken och slippa delta i livet.





Dessa fyrfotade vänner håller mig sällskap och ger villkorslös kärlek.

Men åter till göromål så tror jag att vi människor behöver känna oss nödvändiga och att ha en syssla, ett åtagande som kräver vårt deltagande.

4 kommentarer:

  1. En underbar flock du har omkring dig=) Hu så hemskt att må kräkilla flera gånger i veckan/varje dag. Hoppas att du haft en relativt bra dag idag. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar verkligen hur du/ni valde att förhålla er till din kroniska sjukdom. Bra tänkt och visst är det klokt att fortsätta med sina sysslor och få hjälp med saker som man inte fixar. Jag tror det är oerhört viktigt för oss människor att känna oss behövda för gör vi inte det är det nog lätt att tappa gnistan. Där tycker jag det är utmärkt med fyrbenta vänner som dels är beroende av en, del är ett mysigt sällskap.

    Kram och god kväll!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om allt utan "att vi behöver känna oss nödvändiga". Antar att du menar att vi "vill känna oss behövda". En annan bloggare sa samma sak för ett tag sedan.
    Jag är väldigt glad att slippa känna mig behövd. En frihetskänsla enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är faktiskt helt övertygad att jag menar nödvändiga, inte behövd. Om jag inte vore nödvändig, inte hade en uppgift att fylla, en syssla att göra så kunde jag ju lika gärna ligga kvar i sängen eller vara död.

      Radera

Snön faller 23 april

 Jag sitter och slötittar påTrädgårdstider på SVT samtidigt som jag kollar bloggar 😊 Måste bara dela med mig av dagens bilder 😜 Snön falle...