Hoppa på tåget och Färgsprakande fredag med Lillasyster + bilgudens förbannelse

 Det var länge sen jag plockade några blommor…

Det var länge sedan jag Hoppade på tåget 🚂 men jag tror nog att vår Chaufför  kommer ihåg mig ifall jag väntar vid hållplatsen… 

Dagens ord är Typisk vårblomma och mitt bidrag har några år på nacken då jag faktiskt inte hunnit se några vårblomster än.

Men för mig är dessa två gula solar de första tecknen på att Kung Vinter har lämnat Norrland… även om det kan hända att han återvänder tillbaka även under maj på kortare intensiva besök.

Maj 2023
Maj 2022

Den första bilden är så klart Tussilago och den brukar av någon outgrundlig anledning dyka upp bara nån vecka innan den andra gula solen Maskros lyser upp väggen på Simhallen.

För mig är detta ett tecken på att vi går en vår och lite senare en sommar till mötes, våren i Norrland är kort och intensiv, håller Du inte ögonen öppna missar Du våren 😅

I Norrland är majmånad den första och enda vårmånaden.

Nu vet jag att min vän Åke i Klyktattarland inte är helt fit for fight på grund av en skadad fot… men jag hoppas han snart är på bättringsvägen och slipper inläggning och övernattning på plåsterkåken i Sundsvall.

Nåväl… det har inte bloggats på Långemåla grund av personliga skäl… men nu slänger jag in ett bidrag till Färgsprakande fredag med Lillasyster trots det är lördag 😅


Dessa teckningar förgyller vårt kylskåp 🤩

Eftersom jag knappt kommer ihåg vare sig när jag bloggade sist eller när jag gick en bloggpromenad och hälsade på mina bloggvänner så vet jag icke om någon längre kommer ihåg att jag finns 🤔 💭

Men jag avslutar denna lördags bloggande - inte med att påstå att jag kommer att bloggportaler, för jag lovar aldrig något jag inte är säker på att jag ska klara av att hålla - utan jag tänkte berätta att vi… min man och jag, troligtvis har förargat BILGUDEN för tro det eller inte 😓😥 men efter en vinter och en vårvinter utan fungerande bil så var J till Stockholm och köpte en Volvo cx 70 som vi hade stora förhoppningar på 😅

Och yes vi har haft nån månad utan bilproblem men igår kväll så slog bilguden till och vår nya bil var plötsligt inte i körbart skick längre.

Nu är det inget världens största problem, men det tar ändå tid att fixa då vi inte har någon reservdelsbutik att tillgå, numera har OKQ8 inte längre någon reservdelsförsäljning, utan vi måste vänta till leverans på måndagsförmiddagen.

Det är en multirem som gick trasig 😑 

Så jo yes så kan det gå.

Avslutar med en bild från igår… 


Kommentarer

  1. Tack för spraket! Du är saknad i bloggvärlden -så välkommen tillbaka när du har tid och lust. Så tråkigt med krånglade bilar. Hoppas att remmen är lätt att byta och att den dyker upp måndag. Ha en bra lördagskväll!

    SvaraRadera
  2. Tussilago och maskrosor hör definitivt våren till. Maskrosor har vi dessvärre en hel del av i gräsmattan och där är de inte helt välkomna.

    Men vilken förbaskad otur med bilen. Skönt i alla fall att det är något som går att fixa även om ni behöver vänta på reservdelar.

    Färgsprakande bilder på kylskåpet ert så här fick du till det bra.

    Kram och god lördagskväll!

    SvaraRadera
  3. Osis är ju bara förnamnet, och då menar jag den nya bilen alltså. Maximal otur. Om man vill se nåt positivt är det kanske att det hände nu och inte för några månader sedan så det låg en meter snö hos er och det var minusgrader.
    Kul att du hoppade på tåget idag. Har varken sett tussilago eller andra vårblommor förutom scillor på innergården.

    SvaraRadera
  4. Jag vet att våren har bråttom uppåt norr när den väl får för sig att börja. Jag önskar att våren även här i Dalarna kunde ta det lite lugnt för jag vill hinna se förändringar i naturen innan allt bara spruckit upp i fullkomlig sommar. Men det är ingen av vädergudarna som lyssnar på mig. Vi har gott om tussilagon o idag hittade jag årets första vitsippor, maskrosor h ar jag inte sett ännu. De får mig alltid att tänka på åren när jag jobbade som extra anlitad kaninmatare och plockade maskrosblad tills ryggen gick av.....Hoppas du får en fin söndag, bilälendet till trots!

    SvaraRadera
  5. Tussilago är också en fin vårblomma, men jag har inte sett någon i år. Jag har väl inte varit på marker där de växer.
    Ha en riktigt fin maj!
    /Ingrid

    SvaraRadera
  6. Med tanke på väderstrecket förstår jag att vårblommorna kanske än så länge mest lyser med sin frånvaro, men de är väl minst lika efterlängtade som härikring.....
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Klart jag kommer ihåg Dig :) Så fint du fångat den vackraste första gula blomman :) Man har sina skäl ibland att vara ifrån nätet! Känn igen press. Det har tärt med diverse sjukdomar för mig ja, som i påskveckan 5 dygn och hämtad av ambulansen på badrumsgolvet, 40 i feber står man inge bra... när man ramlar och slår huvudet i en stål där. Det klipptes upp kläder för att kontrollera mitt hjärta. Med en veckas mellanrum, vart det dags för nästa resa till plåsterkåken då stod lunginflammation på agendan 5 dygn igen :( Dom kan inte skylla på foten alla gånger serru :) Men har man käkat antibiotika sedan 1 januari NONSTOP behöver jag nog bara titta på några baciller så blir jag sjuk. Nu pågår sista kuren i 4 veckor "bara" som startade 2 maj.
    Våren i Norrland är lite som en grisblink helt klart över, det smäller bara till liksom :) Foten läker bra, den ska väl justeras snart bara. Operation nummer tre skadades senan som håller tån nedåt. Annars läggs den om två gånger i veckan, de har blå koll :) Jag förflyttar mig i en pjäxa så jag inte kan stödja på främre trampdynan. Utan den får jag inte belasta foten. Vi sköter om oss :) Tack fär länken också :) Snart ska jag visa upp ett Y ;) ja så du fär skäl för klyktattare :)

    SvaraRadera
  8. Anonym var ju Åke förstås :)

    SvaraRadera
  9. Oj här är en till som är sparsam med bloggeriet. Jag hoppas komma igång igen. Ibland måste man bara vila från både blogg och dator!
    Kramar

    SvaraRadera
  10. Vackra gula vårblommor!
    Verkligen otur med bilen! Ni verkar ha hamnat i onåd hos "Bilguden"!
    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hoppa på tåget 🚂

Hoppa på tåget 🚂

Hoppa på tåget 🚂