FortsÀtt till huvudinnehÄll

Ett 💯 dagar dag 15

 

Regeringen vill eller ska kartlĂ€gga vilka vĂ€rderingar de flyktingar/de som vill komma in i Sverige av olika orsaker har och anledningen Ă€r vĂ€l att kanske đŸ€” 💭❓för att de vĂ€rsta oliktĂ€nkande 😼 inte ska ta sig in i landet…

Citat Aftonbladet:

Regeringen vill kartlÀgga vilka vÀrderingar personer som kommer till Sverige har med sig.

Inventeringen ska göras Ärligen och resultatet kommer att pÄverka integrationspolitiken.

Ju större det visar sig att problemet Àr, desto större insatser behöver vi vidta, sÀger integrationsminister Mats Persson (L).

KartlĂ€ggningen ska blottlĂ€gga avvikande vĂ€rderingar som strider mot vad integrationsminister Mats Persson kallar ”liberala demokratiska vĂ€rderingar”.

Bakgrunden Àr att vi ser skarpa tendenser till islamistiska krafter. Krafter som vill begrÀnsa mÀnniskors liv. Kan man ha ett PridetÄg i vÄra förorter i dag? Accepteras det?

đŸ€”đŸ’­❓đŸ€”đŸ’­❓

Jag har inget bra svar pĂ„ Mats Perssons frĂ„gor om ett PridetĂ„g i nĂ„n förort MEN vad gĂ€llande homosexuella eller kvinnors rĂ€ttigheter sĂ„ har vĂ€l SD som sitter i knĂ€t pĂ„ regeringen tillrĂ€ckligt mycket fördomar. 

Det Ă€r ju fortfarande en norm 😼 att om en tjej/kvinna Ă€r klĂ€dd pĂ„ ett visst vis, Ă€r pĂ„verkad ”full” sĂ„ fĂ„r hon skylla sig sjĂ€lv ifall hon blir vĂ„ldtagen eller utsatt för sexualbrott.

Det jag tycker Ă€r mĂ€rkligt Ă€r att det Ă€r invandrare frĂ„n vissa specifika lĂ€nder som ska synas i sömmarna, allt frĂ„n att lĂ€ra sig svenska till svenska seder och vĂ€rderingar, ungefĂ€r typ som ifall man kommer frĂ„n Storbritannien har man sĂ„ mycket bĂ€ttre ”svenska” vĂ€rderingar Ă€n om man kommer frĂ„n till exempel Libanon.

Enligt mig Àr inte samma press pÄ engelsksprÄkiga (Àven om de kommer frÄn Tyskland) att lÀra sig svenska jÀmfört med de som visserligen gör sig förstÄdd pÄ engelska, men har arabiska som hemsprÄk dÄ Àr det mer tryck pÄ att lÀra sig svenska.

Det hĂ€nder att ungar gĂ„r ut grundskolan och trots x antal Ă„r i svensk skola inte pratar svenska och de behöver inte komma frĂ„n lĂ€nder utanför Europa.., vi har haft exempel hĂ€r och med barn frĂ„n NederlĂ€nderna och Österrike.

Nu fattar till och med jag‼️att det Ă€r mer risk för terrorbrott, hedersbrott etcetera beroende vilket land man kommer frĂ„n, men Ă€ven svenskar, norrmĂ€n och amerikaner kan radikaliseras ingen nationalitet gĂ„r sĂ€ker.



Jag stĂ€dar arkivet och hittar en massa Kloks Ord av varierande kvalitet 😅

Men Ă€rligt talat sĂ„ nĂ€r det gĂ€ller fördomar sĂ„ tror mĂ„nga av oss att vi inte har nĂ„gra fördomar och det Ă€r nog vĂ€rst ☺️

Att anse att man sjÀlv fÄr yttra sig som kan vill men faan ta den som har en annan Äsikt - ibland kan jag tycka det Àr mer vanligt Àn tvÀrtom och att sparka pÄ den som redan ligger Àr kanske lÀtt och dessutom riskfritt.

Innan nĂ„n gĂ„r i taket och börjar kasta kottar sĂ„ Ă€r det mestadels det jag hĂ€r ovan skrivit ⬆️ som jag syftar pĂ„, politiker Ă€r absolut en sort för sig.

Vi vanliga smÄ mÀnniskor har av nÄn outgrundlig anledning fler skyldigheter Àn de styrande politikerna.

I slutÀndan Àr det till syvende och sist bara Dig sjÀlv Du kan förÀndra.


Kommentarer

  1. Jag tycker att det hÀr Àr bÄde en intressant och kÀnslig frÄga. Det Àr vÀl sÄ att vi i Europa har tÀmligen liknande vÀrderingar medan det kan se annorlunda ut nÀr det gÀller mÀnniskor frÄn andra lÀnder. FrÄgan Àr sÄ klart om alla mÄste ha samma vÀrderingar eller vilka "avvikelser" man tolererar. Hur vill vi att det ska se ut i vÄrt land? VÀrnar vi jÀmlikheten mellan mÀn och kvinnor? Efter att ha jobbat inom skolan vÀldigt mÄnga Är sÄ kan jag se en tydlig skillnad nÀr det gÀller hur en del barn och ungdomar hanterar konflikter. Det Àr kÀnsligt att sÀga det men det finns ganska sÄ tydliga tendenser beroende pÄ var man kommer ifrÄn. Vissa vÀljer att hÀmta Àldre syskon och deras kompisar för att hota den man har en konflikt med. Vissa visar med en gest att man skÀr halsen av nÄgon och pekar pÄ personen i frÄga. Andra Àr villiga att sÀtta sig ner och samtala. Det hÀr Àr nÄgot som man mÄste vÄga göra talbart för det handlar inte om frÀmlingsfientlighet utan nÄgot helt annat.
    NÄgot som gör mig vansinnig Àr nÀr man till exempel lÄter religiösa orsaker styra. Ett exempel Àr separata badtider för mÀn och kvinnor och att flickor och pojkar inte skulle kunna ha gympa tillsammans. Det Àr missriktad vÀlvilja och definitivt ett stort steg tillbaka.
    NÀr det gÀller sprÄk sÄ har skolan samma krav pÄ svenska som andrasprÄk oavsett vilket land du kommer ifrÄn. Sedan Àr det lÀttare att komma in i samhÀllet om du talar engelska. MÄnga stora företag har det som koncernsprÄk och sÄ gott som alla i Sverige kan engelska i dag. DÄ blir behovet kanske inte lika stort att som vuxen lÀra dig svenska för du kan fungera utmÀrkt i samhÀllet ÀndÄ. SÄ Àr det inte med andra sprÄk.

    Önskar en fortsatt fin mĂ„ndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Znogge skriver klokt svar hÀr ovan...jag skriver under. PÄ nÄgot sÀtt, frÄn sidan om, har jag aldrig förstÄtt att Sverige pÄ mÄnga sÀtt har givit upp sig sjÀlvt. Det Àr ju sÄ att kommer man till ett annat land, oberoende hur man tar sig in, fÄr komma in, sÄ ska man förstÄs anpassa sig till landet ifrÄga. Men just den dÀr missriktade vÀlviljan att ge upp sig sjÀlv och lÄta de som kommer ta över, Àr allt annat Àn hÀlsosamt och sunt.

    En fin kvÀll önskas!
    Kram !

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

PopulÀra inlÀgg i den hÀr bloggen

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Dagens Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 och som vanligt kommer tĂ„get frĂ„n Klyktattarland och det framförs av  Åke frĂ„n Nacka Dagens ord Ă€r Ingen 💹 utan đŸ”„ 😼‍💹 Joo, yes box allright det har varit lite tomt och tyst hĂ€rifrĂ„n pĂ„ grund av lite olika orsaker ☺️ utan att gĂ„ nĂ€rmare in pĂ„ ‼️VARFÖR‼️ sĂ„ jo men det blir ju sĂ„ ibland…  Min magkĂ€nsla kurrar motvilligt och skriker tĂ€nk Dig för‼️skriv inget som nĂ„gon kan missförstĂ„ eller om det förs vidare skadar nĂ„gon annan. Ärlighet skadar ingen… men kan missförstĂ„s, det beror pĂ„ hur det vinklas i andra och tredje hand. Ingen rök utan eld = om det finns rykten sĂ„ mĂ„ste det vara delvis sant. Dagens ord Ă€r ju Ingen rök utan eld đŸ”„   Nu vĂ€ntar jag pĂ„ att tĂ„get frĂ„n Klyktattarland ska komma…  Lokföraren Åke  Ă€r inte riktigt piggelin sĂ„ det kan ta en stund för honom att fĂ„ ordning pĂ„ tĂ„get och samla ihop passagerare. Men jag skickar en Krya pĂ„ kram i ett stort pĂ„skĂ€gg till  Åke i Klyktattarland ❣️ Den som kĂ€nner mig vet att jag Ă€r lite pyroman, jo men yes jag Ă€r

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Lördagförmiddag och jag vĂ€ntar pĂ„ att fĂ„ Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 tillsammans med Min egen skugga…  Det Ă€r en klyktattare frĂ„n Sundsvalls hĂ„llet  Nacka 144  som hanterar tĂ„get och trots snömodd och isbelagd rĂ€ls kör  Åke  framĂ„t i god fart och hĂ€mtar upp passagerare och deras skuggor frĂ„n norr till söder och Ă€ven utanför landets grĂ€nser. HĂ€r ser Ni min skugga som Ă€r ute med Teddybjörnen  NĂ„got skugglika att prata om har jag inte, inte gör jag nĂ„got skuggbudget heller… Om shadow life, detta okĂ€nda icke-kanoniska okĂ€nda liv kan Ă€nnu existera med kĂ€nt liv. Till exempel virus skulle innan de upptĂ€cktes betraktas som en del av skugglivet. Att leva i skuggan av nĂ„gon Ă€r inte helt ovanligt - att nĂ„gons prestationer och förmĂ„ga Ă€r sĂ„ stor att att nĂ€rstĂ„ende inte uppmĂ€rksammas. En skugga av liv under ytan Egentligen hade jag en helt annan plan nĂ€r det gĂ€ller min skugga - men utan att lĂ„ta skuggan av ett misslyckande fördunkla denna lördag sĂ„ kan jag vĂ€l kort och gott sĂ€ga att det blev inte sĂ„ dom jag

Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂

 Dagens Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂 KAN bli mitt sista beroende pĂ„ vissa personliga Ă„sikter đŸ€« men nu stĂ„r jag hĂ€r redo att Hoppa ombord pĂ„ tĂ„get nĂ€r eller ska jag sĂ€ga OM  Åke frĂ„n Klyktattarland  kommer… förra veckan stod jag och vĂ€ntade, men dĂ„ dök  Åke  aldrig upp, det kan ju hĂ€nda att tĂ„get inte klarade den NorrlĂ€ndska kylan eller om tĂ„get helt enkelt körde fast i snökaoset söder om DalĂ€lven, men en gĂ„ng Ă€r möjligen acceptabelt, tvĂ„ gĂ„nger Ă€r en gĂ„ng för mycket… Dagens ord Ă€r GULD   ThailĂ€ndska paviljongen Ragundadalen ThailĂ€ndska paviljongen i Ragunda uppfördes 1997 - 1998 till minne av den thailĂ€ndske kungens Chulalongkorns besök 1897 En speciell sorts sevĂ€rdighet inte helt vanlig hĂ€r i vĂ„rt avlĂ„nga land absolut vĂ€rt att besöka och jag lovar att det finns GULD Allt som glittrar Ă€r inte GULD men det finns GULD korn ☺️ Om det blir samma visa om igen att  Åke och tĂ„get  inte trafikerar Norrlands inland sĂ„ blir detta min sista lördag med Hoppa pĂ„ tĂ„get 🚂