lördag 14 oktober 2023

Hoppa på tåget 🚂

 


Ibland kan det kännas som om man bor vid världens ände och man kan fundera på vars man ska ta vägen.

Som ung har man ofta lust att uppleva och se världen och helst ta vägen som går hemifrån och till äventyret.

Att hålla sig på rätt sida av den smala och inte inledas i frestelsen… 

Men vilken väg ska man välja?

Jag står och väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 det är Karin från Madeira som styr tåget längst vägen och plockar upp passagerare än här, än där… 

De som brukar vara med mera regelbundet har finns länkat till här under: 

Anki,  Anna i PortugalCarita,  KarinOrdodlaren, Paula, StefanZnoggeÅkeÅsa


När det gäller livet så beror mycket på vilken väg man väljer… ibland tar man fel i nån korsning, ibland kan man behöva stanna till, kanske backa eller göra en U-sväng och ta omtag och ibland kör man av vägen, det är sällan livets väg går spikrakt framåt.

Vart är vi på väg?

Ibland kan man fundera på ifall det är slumpen eller ödet som bestämmer vilken väg i livet man väljer att vandra.

Ibland väljer man inte vägen utan tar sig fram på en nästintill oupptrampad stig, en stig som kräver att man försiktigt sätter ner fötterna längst vägen och verkligen ser sig för och tar en rejäl funderare på ifall det är rätt väg.


Vi är alla olika och min väg behöver inte passar Dig, ibland slår man följe med någon längst vägen och vandrar tillsammans en kortare eller längre sträcka… sånt är livet.


Ibland dyker hinder upp som förhindrar och försenar framfart och då kan valen bli lite olika beroende på vars man är på väg, kanske vill kan inte gå en omväg utan man tar sig över hindret och en annan gång kanske man vänder och går tillbaka en bit längst vägen och tittar efter andra alternativa vägar.


Vissa gånger måste man tänka och inte ge sig i väg utan att tänka efter före 😅


Alla vägar är inte rätt väg.


Yes box allright ikväll har jag verkligen svamlat runt och knappt lyckas hålla mig på vägen utan både kört av och bredvid ☺️

5 kommentarer:

  1. Kloka och intressanta tankar kring ordet väg. Det är nog väldigt sällan som livets väg är spikrak och vi är nog många som behövt backa eller svänga några gånger.

    Önskar en fin söndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag är inte med på tåget men är intresserad av vägar. Hur hela livet kan skapas och förändras om man väljer den ena eller den andra. För man vet inte i förväg. Kram.

    SvaraRadera
  3. Jag har jobbat länge som studiehandledare i gymnasium. Man skulle bland annat göra upp planer, studievägar, med eleverna. Jag vägrade, behövde bara se på mitt eget liv för att konstatera att det sällan finns en utstakad väg på förhand. Livet leder, det blir u-svängar ibland!

    SvaraRadera
  4. Så himla bra du skriver om livet vägar och omvägar. Känner precis igen mig. Jag har haft tendens att lubba på i en farlig fart genom livet och inte ägnat en tanke åt vart vägen bär. Nu när åldern är hög då börjar även vägarna bevandras med lite mer taktfullhet och eftertanke. En skön söndag önskas

    SvaraRadera
  5. Fina vägvalsfoton..de flesta av dem ger en valmöjlighet känns det som. Sen tänker jag alltid som så att vad är fel väg egentligen? Vem vet vad som är rätt väg? Vi säger ju så, fel och rätt men kanske även fel väg blir rätt väg? Vi ska ju göra våra misstag, lära oss av dem...och fel väg kan ju vara just den vägen som vi lär oss något av. Tack Åsa, för ett fint inlägg! 💕

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...