lördag 15 april 2023

Hoppa på tåget

 Hoppa på tåget 🚂 

Tillsammans med Tove & Karin tar jag en lördagstur med tåget och dagens ord är:

Presentation 🗣️ 

På den tiden då jag gick i skola och skulle stå framme vid ”svarta tavlan” fast den var vit och man använde whiteboardpennor 😅 så var redovisning faan det värsta jag kunde råka ut för under en skoldag 😞

Det hände till och med att jag kräktes i papperskorgen som stod vid lärarens skrivbord/”katedern”, inte mitt bästa ögonblick.

Förutom presentation och redovisning så kan man hålla föredrag… 

Jag tycker det ska bli spännande att se hur de övriga ombord på tåget tänker gestalta ordet presentation både i skrift och bild.

Om jag skulle presentera mig själv skulle jag troligtvis nämna att jag är född klyktattare, men sedan 1987 bosatt i Lappland, jag är inbiten norrlänning och hembögda är bäst plassen på jola ❤️

Bild 16 maj 2020 Norrland ❤️


8 kommentarer:

  1. Du var garanterat inte ensam om att känna stark oro. Numera finns det alltid alternativ. Om eleven ska redovisa inför en grupp så behöver det inte vara hela klassen utan kan räcka med ett par kompisar i början. Man får liksom ta det steg för steg.

    Snyggt tolkat som vanligt!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Skoltiden har många minnen av det ena och det andra. Gruvsamt och oroligt - det skulle presteras! Som tur är växer vi och kan👏 lägga värden på annat och gå vidare. Klyktattare lärde jag mig hos Åke så nu vet jag vet jag vad det är; det är bra 🤗
    Härlig tolkning igen✨


    SvaraRadera
  3. Det där med presentation i klassen framför svarta/gröna/vita tavlan beroende på, så var alltid en pärs. Så småningom lärde jag mig att stå där och att dessutom tycka om att göra det. Märkligt nog.
    Klyktattare var något helt nytt för min del. Nu har jag googlat och lärt mig vad en klyktattare är för något och varför det uppstod. Länsbokstaven Y på registreringsskyltarna betyder att det är en Västernorrlänning som kör bilen! Alltid lär man sig någonting nytt, tack för det Åsa! :)

    SvaraRadera
  4. Våran ”svarta tavlan” var grön vill jag minnas och vita kritor till man kunde äta så man blev hes och "måste" gå hem :) Jag gillade att tala inför alla, gjorde mig inget bara jag kom igång för jag stammade mycket som barn... eller fram tills 25 år ålder... ändå står jag villigt och talar inför publik och håller tal :)

    SvaraRadera
  5. Det var en kort och koncis presentation av dig själv. Dekar faktiskt "presentationsskräcken" med dig. Hade otroligt svårt för att stå upp inför klassen och hålla en presentation. Märkligt nog tappade jag den rädslan/paniken i yrkeslivet. Där hade jag inte minsta problem att stå upp framför en massa folk och hålla ett föredrag.

    PS. När jag var barn var tavlan svart;-) DS.

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen inte alla som kan stå inför klassen och hålla en presentation. Jag tycker inte det ska vara obligatoriskt för vi är alla olika individer och det tycker jag skolan ska stötta, inte försöka ändra på och tvinga till ex. presentationer inför klassen.

    SvaraRadera
  7. Väljer kommentera "som anonym", eftersom min "presentation" som den som ger kommentarer inte godkänns. Hej, jag är OrdOdlaren Märtha i Borgå som har varit lärare i 38 år och har nästan enbart positiva skolminnen från egen elevtid och inte begriper varför lärarna inte hjälpte nervösa elever. Lärarhjärtat blöder för varje "presentationshistoria" som dyker upp, likaså om obehagliga lärare. En liten skola på landet tycks verkligen vara det bästa...

    SvaraRadera
  8. Klyktattare??? Vilket roligt ord, men vad det betyder har jag inte en susning! Berätta gärna! Vilket trauma att vara så nervös inför att uppträda för klassen! Jag var säkert nervös jag också, men hade ganska lätt för mig på den fronten, att prata för publik har varit en vanlig syssla i mitt liv i olika sammanhang. Därmed inte sagt att jag var skicklig, men tyckte det var spännande och givande. Alla är vi olika och det tycker jag att man ska uppskatta

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...