tisdag 25 april 2023

Sämre mående Måndagar, helgen tar energi både psykiskt och fysiskt

 Det som är konstigt… hur dumt det nu än låter 🙄 är att när jag mår rejält dåligt sover jag sämre och vips är den nedåtgående spiralen i full gång och det känns som om jag är på väg ner i ett svart hål 🕳️ 


Jag vet inte varför, eller jo jag kan förstå varför… egentligen ifall jag tänker efter, vad jag menar? Jo jag är oftast, vanligtvis, nästan jämt så mycket tröttare och sämre i mitt mående dagarna efter helg.

Jag mår alltså pytonjävligt och är trött 🥱 vansinnigt trött 😴  och vimsar i princip omkring som en zombie i början av veckan för att sedan stabiliseras och mitt mående blir något jämnare, inte frisk (!) men mer hanterbart.

Att ha ME/CFS är inte enkelt.

Sanningen är att det är en väldans okul diagnos.

Men det finns faktiskt både dem som inte tror på att ME är en sjukdom och de som anser att de är minst lika sjuk som mig, skillnaden är bara att jag ”haft tur och fått läkarna tro på mig”, jag har alltså manipulerat läkare och sjukvården och inte minst försäkringskassan så de alla har gått på min inbillade sjukdom.

Men jag skulle väldans gärna vara frisk

Det är faktiskt lättare att vara Nalta Eljest 

Är man uppvuxen i en by är man införstådd med dylikt från barnsben: att dem som är eljest har en något annorlunda, men alls icke omöjlig världsbild. Bara just det: nalta eljest. Eller som man säger på nysvenska: lite queer. Ett par grader skev, en liten vridning ur normalkursen, som emellanåt får en ny glipa i synfältet att öppna sig för oss andra.

Hjärntrött, hjärnbrist och totalt utslut på, noll energi 😴 

Jag försöker så gott jag kan, men ibland funkar det inte… då känner jag mest lust att lägga mig ner och dö för att göra som Jesus och återuppstå en annan dag,

Min läkare frågade om jag var deprimerad.

Det tror jag inte… möjligen dyster.

Om det var möjligt skulle jag här och nu kasta in handduken och lägga mig ner, dra nått gammalt över mig och bara vara tills jag känner mig bättre… blir inbillningsfrisk.

24 april 2023 än är det långt till våren

Yes det blev ett långt blogginlägg skrivit i omgångar ☺️

3 kommentarer:

  1. Vad andra människor tror, tycker och tänker ska man strunta i. Det viktigaste är att du ha en bra läkare som förstår dig och som är insatt i din sjukdom. Det så klart en självklarhet att man hellre vill vara frisk än att må dåligt och visst är det en okul diagnos. Att du känner dig dyster från och till är väl inte så konstigt. Det har ju dessutom varit och delvis är mycket kring Elin och även det tar på dina krafter.

    Kram och god tisdagskväll!

    SvaraRadera
  2. Ja, du, vad säger man ? Du har det verkligen kämpigt och man vill så gärna kunna hjälpa dig men det är precis som Znogge skriver här ovanför även om jag vet att det är svårt att strunta i allt vad andra tror, tycker och tänker. Det är inte lätt att klara den biten när man bor i ett mindre samhälle, knappt i ett större. Till det ska man vara frisk mera eller mindre och det är du inte. Jag tycker att det är bra att du ger uttryck för hur du har det på det sätt som du gör det på. Önskar dig allt gott på alla sätt. Styrkekramar!

    SvaraRadera
  3. Folk har alldeles för många åsikter om sådant de inte förstår. ME är ingen påhittad diagnos och du vet bäst själv hur du mår.

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...