lördag 24 juni 2023

Hoppa på tåget 🚂

Då står jag här på perrongen och väntar på att få Hoppa på tåget 🚂 som styrs av Tove under juni månad och någonstans i en kupé finns Karin förutom passagerare så ligger diverse och enskilda tolkningar av ordet HAV så jag funderar på ifall tåget har vattentäta skott 😅

Men nu påbörjat vi strax resan genom ordet HAV:

Ångermanälven är den älv som liksom en livsnerv går genom min del av Norrland.

463 km lång och börjar i fjällvärlden och tar slut i Bottenhavet.

Då fantasin är kreativitetens moder 😅 så tänker jag att HAV inte behöver betyda vatten utan ett hav av grönska (och missa inte den blå himmeln) 😜




Ångermanälven 




Mikael Wiehe På livets hav

Vi gav oss ut 
Vi gav oss av 
på livets hav 
Det var en dröm 
en dröm vi bar 
på livets hav 
om nånting stort 
om nånting djupt 
om nånting gränslöst och utan slut 
Det fanns ett mål 
vi såg det all'es klart 
på livets hav, på livets stora hav 
 
Och det blev natt
och det blev dag
på livets hav 
Och åren gick
och åren gav sej av
på livets hav 
Skepp förliste 
och skepp försvann 
Och skepp gick under med man och allt 
Dom sökte livet 
och fann sin grav 
på livets hav, på livets stora hav
 
Vi seglar vidare 
vi seglar på 
på livets hav 
För horisonten 
horisonten är vårt mål 
på livets hav 
Vi löper an 
vi lägger ut 
Det är en resa som inte har nåt slut 
Och våra drömmar 
våra drömmar har vi kvar 
på livets hav, på livets stora hav 

10 kommentarer:

  1. Vilken snygg tolkning du fick till! Både den vackra älven och sedan hav i form av riklig blomning. Två flugor i en smäll!

    Kram

    SvaraRadera
  2. En härlig tolkning på veckans ord! Härliga bilder av dig och en fin text av Mikael Wiehe. Det är tyvärr svårt (för mig) att läsa den svarta texten mot röd bakgrund ...
    Ha en fin midsommardagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Det en mycket fin och utomordentlig tolkning av hav. Har man inget hav runt knuten för man ta till Ångermanälven... den rinner ju ut i havet :)

    SvaraRadera
  4. Tack för att du hängde på trots att det var jag som bestämde ordet den här veckan :) Ett hav av grönska är en underbar tolkning tycker jag. Det är roligt när tolkningen inte är den direkt självklara. Ha en fortsatt fin lördag.

    SvaraRadera
  5. Det finns ett hav av händelser, av grönska och blommor därtill ... havet är där det är och Älven rinner stadigt! Härlig tolkning Åsa, jag instämmer i På livets hav! 👐🎶

    SvaraRadera
  6. Liksom alla vägar bär till Rom så bär alla älvar till havet! Bra tolkning där! Dalälven har jag bott i närheten av när jag bodde i Vansbro kommun. Självklart finns andra hav än det blöta! Blomsterhavet du visar är ett bra exempel!

    SvaraRadera
  7. Bra att du bröt "vattenmönstret" och slog till med ett hav av grönska med världens bästa bakgrund dessutom - en blå himmel:-)
    Vilket väder ni har. Ja, vi med för den delen:-)

    SvaraRadera
  8. 463km hade jag inte en aning om. Helt rätt att vara kreativ- hav är absolut mer än bara vatten ♡

    SvaraRadera
  9. Blomsterhav finns absolut, livets hav det bär vi allihopa, bra tolkat Åsa! Mikael Wiehes ord är suveräna. Hav är oändligt, det finns överallt. Ångermanälven, sitter här och tänker på en sång om någon som seglade som kapten på Ångermanälven men som jag inte kommer på nu i skrivande stund...brukade själv sjunga den för hundra år sen så där.
    God fortsättning på midsommarhelgen!

    SvaraRadera
  10. Tack Åsa ... nu kunde även jag läsa utan att förstora texten!
    Kram

    SvaraRadera

Hoppa på tåget 🚂

 Hoppa på tåget 🚂 idag lördag är lite speciellt, så här står det i instruktionerna: Bok. Ställ dig framför din bokhylla, blunda och peka på...